Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 ráadás 36.

2019. február 17. - A Tengerész

Vártam, hátha be tudok számolni valami jó hírről, de sajnos nem tudok. Istvánunk nagyon látványosan  közelítette korábban az előtte állót ( ezt akár szó szerint is lehetett venni az egyenlítő környéki szélcsendövezet miatt), tíz napja átlépte az egyenlítőt, de aztán Uku megindult, István meg ugyanott lelassult, a korábban már 350 mérföldre olvadt hátránya ismét 450-re nőtt és az utóbbi három nap során minden napi teljesítménye rosszabb Ukuénál.  A szokásos versenyszituáció, "gyorsabban és élesebben" harc folyik. Uku megmenekült az éhezéstől két  nagy marlint ( azt hiszem magyarul kardhal) is fogott, nem tudom hogy bírt el velük, mert ezek veszélyes halak, a hosszú tőrrel amit viselnek akár halálos sérülést is tudnak okozni. Technikai gondja is támadt, az egyik backsty ( "magyarul" bekkstég, az az acél sodrony ami az árbocot előre kihajlás ellen védi ) megadta magát, a cseréhez árbocot kellett másznia többször is, melynek során csúnyán elvágta a kezét, telefonon kért orvosi távsegítséget. Minden versenyzőnek kötelező volt egy, a versenyt segítő orvosi szolgálat által összeállított egészségügyi koffert megvásárolni, melyben lévő szerekkel távutasítják most a gyógyítást.

Kopár István sincs túl "jó bőrben", a gyulladt foga és gombás körömágyai miatt vele is foglalkozott a hivatalos távgyógyász, fogára antibiotikumot, körmeire antibakteriális kenőcsöt rendelve. A hajóbelső is gombásodik, mindent fekete  bevonat borít, a faburkolattól a vitorlazsákokig, próbál mindent hipózni, de úgy tűnik a küzdelem reménytelen. Sajnos ez a fertőző környezet éppenhogy nem segíti a kormányos megegészségesedését. A kormányosnál csak a kormány betegebb, kerékkel már egyáltalán nem tud kormányozni, a fogaskerék áttétel egyáltalán nem bírja a terhelést, a legkisebb erőre is átugranak a fogak, a szükség-kormányrúddal és a vitorlák lehetőség szerint kiegyensúlyozott beállításával tartja irányban a hajóját. 

kopar_egy_kep.jpg

Tapio Lehtinen a hajófenéket borító kagylótömeg miatt alaposan lelassulva február 6.-én kerülte a Horn-fokot. Mindjárt utána szüksége volt minden tudásra, hogy elkerülje a belegabalyodást egy hatalmas halászflotta hálóiba, mert a Falkland szigetek és Puerto Deseado közt vagy 150 hajó halászott pont azon a területen ahol át kellett haladnia. Lemaradása miatt továbbra is csak az 50 év előtt győztes Sir Robinnal vívott virtuális versenyben van esélye, az igazi versenybe Kopárral már aligha van beleszólása, lemaradása már majd három és félezer mérföld.

 A versenyt rendező Don McIntire már a következő 2022-es Golden Globe Race-t előkészítésével foglalkozik, már most "üti a vasat míg meleg" . Ugye korábban az angliai Falmouthból lett volna a rajt, illetve egy protokolláris rajt volt is, de most úgy tűnik, hogy  még ezt is befolyásolhatja a Brexit pánik.

Utóírat. Helyesbítek, a merlin nem kardhal és nem is veszélyes, lásd alant, TTnorvik felvilágosított. Azért nem kis feladat lehetett ilyen nagyobbacska halat lemészárolni Ukunak.

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr5514631706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TTnorvik 2019.02.17. 12:12:32

Szia Vili!
Elnézést a helyesbítésért, de a marlin nem kardhal, csak külsőre hasonlít hozzá. Nem csőre van, így nem is veszélyes, a hosszú orr, csak az áramvonala miatt van, mivel ez a leggyorsabb hal, a wikipedia szerint 140km/ó a csúcssebessége. Különben az egyik legfinomabb hal, amit ettem. Még annyit, hogy nem vagyok horgász, csak annyit horgásztam, amit megettünk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.02.17. 13:26:55

@TTnorvik: Semmi gond, köszönöm. Legfontosabb a pontosság.

Batkaa 2019.02.17. 13:51:40

Elismerve az erőfeszítésedet a hazai közönség tájékoztatásáért, érdemes lenne megemlíteni, hogy a Ráktérítő közelébe érve, milyen izgalmassá válik a verseny!
Gyakorlatilag 3-4 napon belül eldőlhet a verseny a harmadik helyért, mert most beérve a szelek irányának változása zónájába alapvetően megsegítheti vagy visszavetheti a versenyzőket. Nagy szerepe lesz a hajós szerencsének, hogy sikerül elcsípniük a keletiről nyugatira változó szelet, belefutnak-e szélcsendes zónába?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.02.17. 14:01:31

@Batkaa: Lehet.... de nem akarom okoskodásommal (ráadásul nem is vagyok okos a tengeri versenyvitorlázásban) fűszerezni az esélylatolgatást. De a kommentpálya szabad bárki részére.

Batkaa 2019.02.17. 22:51:02

Mértéktartó... :))

ZsuGa 2019.02.19. 18:39:03

Robin Daviet sorsa érdekelne,,,
Köszönöm a blog csodálatos Fedélzetmesterének

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.02.19. 22:38:00

@ZsuGa: Legutóbbi hír az volt róla, hogy békésen hajózik Falmouth felé ( kopar.blog.hu/2019/01/11/ggr_2018_raadas_372 utolsó bekezdés), ki akart kerülni a sűrű hajóforgalomból, a szembeszélben hosszú takkot húzott messze a partoktól, így VHF-en nem volt elérhető, minden aggódó lenyugodott. Történt valami azóta ami aggodalomra ad okot?

csaba03 2019.02.20. 09:56:09

Uku 72 óra büntetést kapott

Batkaa 2019.02.21. 20:16:26

@csaba03: ne vedd el a bloggazda kenyerét...! :))
süti beállítások módosítása