Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 ráadás 37.

2019. február 21. - A Tengerész

Uku Randmaa éppenhogycsak megúszta, hogy kizárják a versenyből, de 72 órás időbüntetést kapott.

uku_randmaa_utolsobb.JPG

Arról van szó, hogy a szabályok szigorúan tiltják az időjárással kapcsolatos útvonal választásra vonatkozó parti rádió-tanácsadást, mert ez az amit a kezdettől fogva pedzegettünk, hogy a legjobban sérti az 50 évvel ezelőtti versenyfeltételekhez való hűséget, ami pontosan a lényege a versenynek, komolyabban befolyásolja a végeredményt, mint mondjuk egy kevlár kötél. Jómagam is gondosan kerülöm az első perctől kezdve a rádióforgalmazással kapcsolatos bármiféle találgatást, bár a zsűri is tudja, hogy István rádióadója "szerencsére" az első beázás óta gyakorlatilag működésképtelen, tehát kétoldalú rádiókommunikáció a parti állomásokkal eleve kizárt, de én még azon is aggódtam, amikor István a heti satellite telefonbejelentkezések magyar nyelvű betétjében üzent a hazai rádiósoknak, hogy nem lesz e ebből valami baj. Viszont Uku határozottan lebukott. Tegnapelőtt egy 16 perces, bizonyító erejű hangfelvétel érkezett a rendezőhöz. A rádióforgalmazás elején az engedélyezett általános időjárási információkról esett szó, de 9:15-kor az alábbi párbeszéd hangzott el:

Uku - Van egy kérdésem. Hogy is mondjam.... jelenleg 90° az irányom, biztosan elérem a szelet, ha keletre megyek?

PartHa egyből keletnek mész, a gyengeszeles területen maradsz. Tartanod kell az északi  irányt… és akkor elkapod a nyugati szeleket. Nem tudom, hogy elmondhatom-e neked, de azt hiszem, legalább a(z északi ̶h̶o̶s̶s̶z̶ú̶s̶á̶g̶  szélesség) 28 ° -ig tartanod kell az északi irányt  és aztán mehetsz északkeletnek. 

U- Oké, de sajnos nem megy, a szél pont 35-25° -ból fúj.

P- Ha túl messze mész keletnek.... megnézem...nem merek túl sok információt adni, nem szeretném ha kizárnának, a szél iránya 45°... és van egy szélcsendzóna is benne.

U - Akkor menjek megint északnyugatnak?

PHatározottan. De most ne nagyon keletnek.

Számomra ebből a párbeszédből világos, hogy tiltott adatközlés, teljesen ellentétes a versenyelvekkel, valamint az is, hogy nem "véletlen" szabályszegésről van szó, mert a beszélgetésből feketén-fehéren kiderül, hogy résztvevői tökéletesen tisztában vannak vele, hogy "tilosban járnak". Érthető, ha elsőre Don McIntire a kizárás mellett érvelt, de aztán mégis elfogadta Uku magyarázatát, miszerint "ő nem volt teljesen tisztában vele, hogy a kapott információ tiltott útvonal-utasítás" ( nem a fenét) és 72 órás büntetéssel sújtotta a versenyzőt. Ritkán foglalok ilyen határozottan állást, de ha nem volt tiltott útvonal javaslat akkor mért kapott büntetést, ha meg az volt akkor mért nem zárták ki?  Mindezzel együtt nagyon sajnáltam volna ha Ukut kizárják, meg vagyok győződve róla, hogy mások is elkövették ezt, vagy akár ennél súlyosabb stikliket is, mégse zártak ki idáig senkit, szóval alighanem ilyesmi is motoszkálhatott a Don fejében amikor ezt a salamoni döntést hozta. A magam részéről ennél többet erről nem fogok spekulációkba bocsátkozni és másokat sem bíztatok erre. Nem lenne elegáns egy ilyen nemes versenyt ilyesmivel rosszájízesíteni.

 A 72 órás időbüntetés egy részét a tengeren ácsorogva töltötte (újabb kedvezmény, a szélcsendben úgyis állt volna) de tekintettel a súlyosan fogyatkozó élelmiszerkészletére a maradék 65 óra 40 percet hozzáadják a befutó után a versenyidejéhez. Készletei ( 20.-án) az alábbiak:

60 kanál rizs,
20 zacskó szárított leves,
23 adag liofilizált 500 kiliokalóriás főétel,
15 tasak tea
4 kanál cukor

 A becsült  érkezési ideje Les Sablesba március 13. szóval még 21 nap!!

Kopár István e sorok írásakor február 21.-én UTC 19 órakor ugyanabban a szélcsendben vergődik amiből Uku két napja kimászott. Hátránya ismét 400 mérföld fölé emelkedett és míg ő a szél-előjelzés szerint még legalább egy napig itt fog kínlódni, sőt utána is kedvezőtlen irányú szelekben fog hajózni még legalább két napot, Uku elcsípte azt az "expresszvonatot", szóval a tiltott rádióban előre jelzett kedvező irányú erős szelet, ami pontosan a cél irányába repíti a megjósolható következő tíz napban. Mielőtt felhördülünk, az észt versenyző ezt a szelet, pozíciójának és lehetőségeinek figyelembevételével akkor is megkapta volna, ha a kutya nem figyelmezteti eljövetelére rádión. Nem szívesen mondom, de ha csak éhen nem hal, vagy más ilyesmi meg nem állítja, Istvának kevés az esélye hogy utolérje, különös tekintettel a korábban említett kormányzási nehézségeire és egészségügyi problémáira. Ha már itt tartunk, tekintettel a Puffin kormányának siralmas állapotára, a 24 órás büntetését amit a Zöld-foki szigeteknél történt telefonbeszélgetésért kapott, neki se a tengeren kell letöltenie, hanem hozzáadják a befutó után a versenyidejéhez, ahogy korábban Mark Slatsnak tették és majdan Uku Randmaanak is tenni fogják.

A legbékésebb versenyző az ötödik helyen a 17+1 indulóból a finn Tapio Lehtinen, sem utolérni nincs reménye senkit, se őt nem fogja utolérni senki, a rá jellemző vidám megelégedettség állapotában hajózik nagyjából Buenos Aires vonalában, mintegy 38 szélességi fokkal az egyenlítőtől délre. Azt jelentette, hogy a kagylók immár helyenként 30  cm vastagon (!!!) borítják a hajója fenekét, de a cápák miatt továbbra se mer a vízbe menni hogy valamilyen módon megpróbáljon megszabadulni tőlük. Ha ez így megy tovább, érdekes lesz az a tutaj amivel beérkezik a célba. Pillanatnyilag vesztésre áll az 50 évvel ezelőtti Suhailival, Sir Robin Knox-Johnston hajójával szemben a virtuális versenyben és ha nem tud megszabadulni a kagylóktól alighanem ki is fog kapni tőle, bár ennek a mostani verseny szempontjából semmi jelentősége nincs.

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr5014641578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2019.02.21. 21:32:34

Ez elég csúnya történet és ha István beér épségben, én a magam részéről harmadiknak tekintem. Pont.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.02.22. 10:37:30

@József Sefcsik: :) Valóban, a hosszúsági körön szélesség van. Csak már fáradt voltam. Mindig éjjel van mire elérek az íráshoz.
süti beállítások módosítása