2018, 12. 05.
Susise Goodall hajója a DHL Starlight ma UTC 11 órakor 2000 mérföldnyire a Horn-foktól elvesztette árbocát. Az első hír az volt, hogy bejelzett az EPIRB jeladója ( Ez egy olyan quasi bója, ami automatikusan rádió vészjelzést ad a hajó pozíciójával, ha vízbe kerül. Én akkor még abban reménykedtem, hogy csak elázott a mentőmellényére erősített jeladó és nincs különösebb baj.) A jelzést először a Falmouth Coastguard ( parti őrség) vette és továbbította a területileg illetékes chilei tengerészeti mentőszolgálatnak, valamit a verseny rendezőnek. Miután sikerült vele műholdas telefonon kapcsolatot teremteni, a következő derült ki. A hajó felborult, ekkor szakadt ki az árboc. A hajótestbe jelentős mennyiségű víz hatolt be, amiről elsőre azt hitte az angol lány, hogy a test is sérült, de szerencsére ez nem történt meg, mind a hajótest, mind a fedélzet ép. Szükségvitorlát nem tud készíteni, mert úgy tűnik az ehhez valókat is elvitte a tenger a deckről. A hajó az orrán át borult, a lány aki a kabinban tartózkodott egy időre elvesztette eszméletét a zuhanástól, sérülései is vannak, zúzódások, nyílt sebek és egy púp a fején, a versenyrendező orvosi szolgálata megpróbál a távolból tanácsokkal segíteni. Azt mondta azonnali életveszély nincs, mert több víz nem ment a hajóba, mind a nyílászárók, mind az ablakok sértetlenek. A baleset előtt a szélkormány megsérült, lehúzta a nagyvitorlát és kirakott hátra egy úszóhorgonyt, majd visszatért a kabinba hogy átvészelje a bajos időt. Ekkor következett be a borulás. Miután visszatért a fedélzetre akkor szembesült a károkkal. Hangja a telefonban szenvedélyes volt, de összefogottan beszélt, úgy tűnik kontroll alatt tartja a helyzetet. A szél valamelyest enyhült a havaria óta, már "csak" 45 csomó körüli, a vihar gyorsan vonul el kelet felé. ( kérdés Uku hogy fogja átvészelni)
A hozzá legközelebb, mintegy 400 mérföldre lévő Uku Randmaa hasonló időjárási viszonyokkal küzd, semmiképp se tud visszafordulni ebben az időben széllel szemben megtalálni és kimenteni Susiet, viszont Kopár István pozíciója ennél sokkal szerencsésebb, tőle nyugatra 750 mérföldnyire van, bőszéllel haladva hat nap alatt elérheti a lányt. A chilei mentőközpont felvette a kapcsolatot egy, a DHL Starlighttól 480 mérföldnyire délnyugatra haladó hajóval, melynek parancsnoka közölte, hogy két nap alatt tud a helyszínre érkezni. Don McIntyre, a verseny rendezője jelezte, hogy óránként tartja a telefon kapcsolatot Susieval.
2018, 12. 06. A mentést koordináló központ jelentése szerint Susiet a Hong Kongaban bejegyzett 38000 tonnás "Tian Fu" nevű ömlesztettárú-szállító hajó fogja menteni. Előreláthatólag sötétben fog a helyszínre érni, ezért a hajó parancsnoka azt közölte, hogy a mentéssel mindenféleképpen megvárja a nappalt. Susie jelenleg felkészül hajója elhagyásra, mely többféleképpen történhet, használhatja üzemképes mentőtutaját, ha az idő tovább enyhül, a mentést végző hajó akár mellé áll Susie hajójának, aminek motorja üzemképes, tehát közös manőver is elképzelhető, de a legvalószínűbb, hogy a kínai hajó lerakja a mentőcsónakját és arra veszi át az angol versenyzőt. A döntést, mely leginkább az éppen uralkodó időjárástól függ a mentést végző hajó kapitánya fogja meghozni. Felrémlett bennem, hogy ha a hajónak van nehézdaruja, akár fel is vehetné a DHL Starligtot a deckre, de ez alighanem ötlet szinten marad. A tengeren az élet mentése mindenkinek kötelessége, de a "vagyonmentés" már üzleti vállalkozás, arra senki sem kötelezhető, különösen nem egy meghatározott feladatot teljesítő kereskedelmi áruszállító hajó. Mindenesetre az ember szíve vérzik amikor ottmarad az elemek prédájára egy ilyen gyönyörű hajó, mint a Starlight. (most direkt lehagytam róla a szponzor előnevet, holtában legyen már legalább ő maga)
2018, 12. 07. Susiet a Tian Fu szerencsésen "kidaruzta". Várhatóan öt nap múlva a chilei Punta Arenasban fogják partra tenni. Úgy tűnik gyönyörű hajóját a sorsára hagyták. :((