Nézem a rajtlistát, legjobb esetben is már csak 19 versenyző lesz ott a 65 nap múlva esedékes rajtnál. Mindössze ennyien maradtak "állva" mostanra. Emlékeztetőül, bő három éve 30 résztvevőre írták ki a versenyt, mely keret azonnal betelt és volt még ezen felül vagy féltucat várakozó a listán. Azóta folyamatosan hullanak ki az aspiránsok. És a "rostát" még mindig rázzák. Nagyon szeretném azt írni, hogy végre meg lehet nyugodni minden sínen van, de ez alighanem csak vágyálom. Ha netán valamelyik versenyző egy pillanatig is úgy érezné, hogy fellélegezhet, kész a hajója és már csak oda kell érnie a rajthoz ( az ember azt gondolná, hogy ez is épp elég szép feladat), akkor a rendező gondoskodik róla, hogy ismét csupa fül legyen. Egy tegnapi (ápr. 20.) hosszú Email valamennyi versenyző számára fontos tudnivalókat, megjegyzendőket, kötelezőket tartalmaz. Mindenki azonnal adja meg a szállítási címet ahova elküldhetik számára a nyomkövetőket (yellow brick 3)! ( mondjuk aki épp hajózik a rajthoz valamelyik óceán közepén az hogy veszi az üzenetet és hogy adja meg és milyen címet?). Törölték a Falkland szigeteki bóját ahol az úton készített filmeket ki lehetett volna adni, mert az ott uralkodó szokásos rettenet időjárás miatt kockázatos a megközelítés, pláne mindössze azért, hogy ott a kezébe nyomj valakinek ötméteres hullámzásban néhány filmtekercset. Május elsejétől lesz egy Facebook oldal ahol minden versenyző nyomomon követheti az épp aktuális tudnivalókat (szóval szó sem lehet arról, hogy valaki csak úgy mobil internet nélkül elinduljon odavitorlázni Angliába). Nyomatékosan felhívatik mindenki figyelme rá, hogy ez nem online beszélgetésekre való és kérdések sem lesznek itt megválaszolva, kizárólag arra való, hogy mindenki figyelje mi az amit a komité számára kötelezően elrendel. (kicsit szabadon fordítottam, ennél udvariasabb a szöveg de ez az értelme). Az a bizonyos NOR hat pontban változott. Miután a többi kétszázat sem ismertettem, ezt is kihagynám, pláne, hogy van olyan közte, mint a törvény módosításoknál szokott lenni, hogy a 4.10 bekezdés "ez és ez a mondata... így és így változik", csak épp a kutya nem tudja hogy is szólt a 4.10. A lényeg a 4.10 úgy változik, hogy a YB3 ( yellow brick nyomkövető)-ről naponta köteles mindenki egyszer bejelentkezni akár előre rögzített, akár egyéni szöveggel. Egy másik pontban közlik a megváltozott üzemanyag mennyiséget amit a hajók magukkal vihetnek literben és gallonban. Valami miatt két értéket adtak meg, 20 gallon, vagy 80 liter, illetve 40 gallon vagy 160 liter. Csak saccolni tudom, hogy talán aki olajkályhával fűt, az viheti a dupláját. És még vagy hat bekezdés hasonlókkal, pl. részletes utasítás, hogy a kötelezően beszerzendő Iridium (műholdas) telefonokra amikről már korábban részletesen írtam, hogy és mint és mennyit kell fizetni és hogy kell majd használni, tárolni (merthogy persze nem vízmentesek).
A mai nap ( ápr. 24. ) Kopár István 10 db( !!) különböző dokumentum másolatát küldte meg a rendezőségnek. Ezek a személyes képzéseinek, a hajójának, a rádióállomásának és a különféle biztonsági berendezéseinek hatósági, valamint gyártói megfelelési bizonylatai, valamint az egészségügyi megfelelésének dokumentuma. (Szóval csupa "bőrpapír"). Egy másik Emailben küldi azt a nyolc darab nemzetközi, illetve USA bizonyítványainak másolatát, mely különféle hajózásra és hajózással kapcsolatos tevékenységre feljogosítja. (És ebben nem szerepelnek a magyar hatósági jogosítványai, mert azért ne feledjük, hogy ő magyar tengerésztiszt és sportvitorlázó, de hát ez "odaát" a kutyát nem érdekli). Egy harmadik levélben a Puffin hivatalos hatósági szemléjének 16 oldalas jegyzőkönyv másolatát küldi a rendezőnek. Jó lenne azt hinni, hogy ezzel végzett a papírmunkával, de persze ez aligha van így, még egész biztosan ki fog derülni mit kell még jelentenie az átkelés alatt is, a jury rig (szükségvitorla) tesztről például már értesültünk..
Ápr. 25.-én újabb Email érkezett. Miután nem sikerült általános szponzort találni a versenyre, a versenyzők a fővitorlájukon magát a versenyt fogják reklámozni. Mindenki köteles megadni egy telefonszámot és egy címet, ahova leszállítják számára az öntapadós matricákat, melyeket szigorúan sík felületre fektetett, vadonatúj vitorlákra szabad csak felragasztani (és ha valaki már használta a vitorláját?), mindkét oldalra, a második és harmadik reffsor közé. Nyomatékos a figyelmeztetés, hogy senki ne szúrja el, tehát ne próbálja mondjuk a felhúzott vitorlára felragasztani, mert el fogja rontani és a csere sokba kerül. Falmouthban várható még különböző reklám-molinók érkezése, ezeket legalább a franciaországi rajtig viselni kell a reklámfotók végett. Lesznek továbbá a hajótestre ragasztható öntapadós izék is, ezeket már a vízen lévő hajókra kell majd nagyon óvatosan felragasztani.
Örömteli változás történt a fotó-videókamerák vonatkozásában. Korábban említettem, hogy csak tekercsfilmes, illetve szuper 8-as mozifilmes kamerák engedélyezettek és hogy véleményem szerint mekkora ökörség ezen a szinten ragaszkodni az 50 évvel ezelőtt is létező technikához olyan dolgokban, amiknek semmi köze a vitorlázás retro jellegéhez. Nem tudom mikor dőlt el és mikor kaptak erről a versenyzők értesítést, ezek szerint ebben a képtelen levélözönben elkerülte a figyelmemet, szóval mégiscsak engedélyezett a digitális technika használata. A mai Email csak azt köti meg, hogy mindenki köteles haladéktalanul bejelenteni jóváhagyásra, milyen típusú, modellszámú digitális képrögzítőket visz magával. Engedélyezettek a testkamerák, különféle sportkamerák, sőt úgy tűnik a ló túloldalára való átesés esete forog fenn, ilyeneket https://sjcam.com/product/sj7/ a verseny rendezője is a versenyzők rendelkezésére fog bocsájtani. Külön felhívatik a figyelem arra, hogy aki korábban nem használt ilyen eszközöket az ne ijedjen meg tőle (?) és időben kezdje megtanulni a használatát innen https://sjcam.com/sj7-star-official-manual-announcement/. Ennek fényében értelmet nyert egy korábbi, általam akkoriban nem értelmezhető pontja a versenyutasításnak, miszerint külön díjazni fogják azokat akik szuper 8-as filmkamerát használnak és használható filmekkel mutatják be az útjukat.
A mai (ápr 25.) Email még további hat bekezdésben részletez a promócióval, médiaeseményekkel, a versenyzőfaluról való tudnivalókkal, színpadi eseményekkel, bemutatókkal, az általános viselkedéssel kapcsolatos tudnivalókat. Például, hogy ha a francia partok közelében esetleg a haditengerészet helikopterei, melyekről filmezni, fényképezni fognak, kerülgetik valamely résztvevő hajóját, akkor az esetleges utasok, legénység, azonnal tűnjön el a deckről és minden kormányos viselkedjen szólóvitorlázóként, kezdje el magát produkálni, hol a kormánynál, hol a vitorlákkal, kötelekkel, árbocon matatva, mert ezeknek a filmeknek később jelentős promóciós funkciójuk lesz. Már most jegyezze meg mindenki, hogy június 23.-a szombatra semmilyen programot ne csináljon magának, mert 13 órától késő estig prezentációk lesznek a versenyzők személyes részvételével. Mindenki figyelmét felhívják, hogy időben érkezzen meg Falmouthba, elfoglalni a kikötőhelyét, ahol ugyancsak fontos események lesznek, itt adják át a felszerelendő YB3 nyomkövetőket (ennek fényében nem egészen értem az öt nappal korábbi Emailben mért kértek ugyanerre szállítási adatokat, lehet, közben ők is "kapcsoltak"?), a havariakoffereket, június 12.-én pedig a Royal Cornwall Yacht Clubban délutáni tea keretében (azért ez Anglia) lesz rövid biztonságtechnikai eligazítás. (azért a miheztartás végett azt is közlik, hogy vacsoráról már mindenki maga gondoskodjon), másnap pedig sajtókonferencia. Csak úgy eszembe jut, hogy ha valamelyik versenyző még sebtiben akar valami életbevágóan fontos dolgot szerelni a hajóján, vajh kizárják e a versenyből, mert elkésik emiatt a sajtótájékoztatóról, vagy elnézőek lesznek vele szemben...Ennyit mutatóban, mert a levél ennél terjedelmesebben cifrázza a sokoldalú tennivalókat, kötelmeket, figyelembe veendőket és utasításokat, de bevallom őszintén belefáradtam és másokat sem akarok vele fárasztani, csak azért részleteztem ennyire is, hogy érzékeltessem mi az a rengeteg cécó amivel jár ez a verseny és amiből alighanem SEMMIT nem kellett elszenvednie az 50 évvel ezelőtti eredeti indulóknak.
A legfrissebb hír, hogy István szombaton, tehát április 28-án hajnalban indul a Puffinal New York Oyster Bayből, ahol a hajó 3 éves felkészítése folyt Bermudára Ian Gumprechttel, a team managerével. Reményei szerint a 600 tmf-es utat 4-5 nap alatt abszolválják, ott Ian kiszáll és István egyedül folytatja útját az angliai Sothamptonba. Az onnan 3000 tmf., ha minden jól megy május végére odaér. Ebben az estben marad egy hete kiemelni a hajót, ellenőrizni a feneket, az algagátlót, a cink anódokat és behajózni az Angliában készült új vitorlákat.
István felszerelte az AIS készüléket a hajóra ami már üzemel. Aki követni akarja, mostantól megteheti. Nekem még nem volt időm megküzdeni vele, de leírása szerint valamilyen ingyenes alkalmazást kell hozzá letölteni a netről, pl a "Find Ship"-et, ezt írta hozzá Emailben amit az imént kaptam tőle: "A Puffin MMSI száma: 368020850. Ha rámész NY területére , Oyster Bayben látható a hajó..."
Kegészítés 04.26. 0:32-kor, én ezen az oldalon https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-72.9/centery:40.7/zoom:6 találtam meg a Puffint, ezek szerint még mindig bóján áll.
A versenyutasítás szerint a versenyzőknek június 11.-ig kell Falmouthban jelentkezniük. A terminusok elég feszesek, reméljük, nem jön közbe semmi ami felborítja az időrendet. Ápr 24.-i Emailjében ezt írta: " Tegnap elkezdtem bepakolni az élelmet és úgy tűnik, hogy a 4 inch vízvonal emeléssel nem túloztam. Egy évre készletezni a hajót egyébként valódi kihívás,... Csak egymás közt : ennyi energiát egyetlen vállalkozásomba sem fektettem , de lehet, hogy ezt csak a korom miatt érzem így???"( István utólagos engedelmével ezt az "egymás közt"-öt kiterjesztettem Rátok Olvasókra is.)"A jó hír, hogy végre itt is megjött a tavasz és, hogy a rossz hírekkel nem fárasztalak tovább."
Tetszettek hallani. TALÁN jön egy kis megkönnyebbülés a felkészülés finisében, a rajt előtt. Kopár István hálásan köszöni valamennyi támogatónak a pénzadományokat. Ahogy sokszor elmondta ez nemcsak pénz, hanem erőt ad, erősíti a hitét, hogy nemcsak magáért küzd. Különösen szívmelengető hogy a forintátutalások szövegrészében többen biztató, bátorító, lelkesítő szavakat is fűznek az adományhoz, hála érte, de az indulás után már nem igazán venné a pénznek hasznát. A magam részéről ehhez annyit teszek hozzá, hogy a forintadományokat június 5.-éig gyűjtöm a számlámon a hazai élelmiszer-bevásárlásokra, melyet Évával a feleségével viszünk ki neki a rajthoz, illetve Euróra átváltva eljuttatom neki a franciaországi költségekre. Ez után az időpont után kérem ne küldjön senki pénzt! Ez nem vonatkozik a könyveladásokra, még van 26 darab a Kihívás I-II.-ből,
ezeket a könyveket 5000 Ft plusz 2600 Ft postaköltségért utánvéttel tértivevénnyel meg lehet rendelni. A könyvek Tordason vannak István feleségének édesanyjánál ( tudom "anyós" de az olyan csúnya szó), tehát aki esetleg ott venné át személyesen, az a postaköltséget megspórolhatja. A vásárlási szándékot kérem a tordas@t-online.hu Email címre Kovács Sándornénak, azaz Rozikának jelezni!
Ha valaki még segítené most az utolsó percekben, azért még megteheti ITT http://koparsailing.com/donate/ PayPal -on keresztül dollárátutalással, vagy az alanti hazai számlára forintátutalással
Számlatulajdonos: BARTYIK VILMOS ISTVÁN
Budapest Bank
Számlaszám: 10103104-66444700-01003009
A "Közlemény" rovatba kéretik beírni " Kopár", valamint az adományozó nevét, amennyiben egyetért annak nyilvánosságra hozatalával! Az összeg ( ha csak külön nem kéri az adományozó) nem fog szerepelni sehol.
A támogatók listájának jelenlegi állása :
Bartha Gábor, Rozs Gergely, Huoranszki Máté, Orbán Péter, Jankó György (többször), Kuzsel Tamás, Vadász László, Dzsiki Ferenc, Bartyik Vilmos, Csikós László, Antal Péter, Radics Gyula, Steve Rakoczy & Liz (De hát azért mi tudjuk, hogy ők az Ausztráliában élő sikeres feltaláló mérnök, Rákóczy István és felesége Szepessy Piroska a pearthi egyem kutató professzora) Tóth Mihály, Szecskő Tamás, Ángyás Orsolya, Anonim 50 $, De Chatel András, Szendrey Józsefné, Anonim 50 $, Reisch Richárd, Kóka János, Kocsis Csaba, Csete András, Anonim 20000Ft, Tóth Mihály (mégegyszer), Méder István, Méder Áron, Poller Tamás, Anonim 50$ ( mégegyszer), Kiss Ádám, Cziffra Péter, Giricz Zoltán, Kerényi István, dr Szini István, Rába Zoltán, Geráth János, Schöll Károly, Bagdi Attila, Szendrey Józsefné (mégegyszer), Kovács Krisztián, Székely Zsolt, Lakatos György, Ujhelyi Gáspár, Noll Adolf, Gavallér István, Juhász Tamás, Ganz Danubius Trading Co. Ltd. (ahogy István írja a legrégibb és legbefolyásosabb cég, mely 1989 óta támogatja tengeri vállalkozásait ), Galántai Nándor, Vankó Bence, Varró István, Kurucz Péter (és a gyerekek születési sorrendben, Kata, Norbi, Balázs, Gergő és Árpi), Egri Zoltán, Koncz Ákos, Zimányi András, Anonim 100 $, Tóth József, Szendrey Józsefné (harmadszor), Bárány László, Sótonyi Botond, Illy Gábor, Kiss Tamás, Schopper Tibor, Anonim 100$, Kiss József, Varga Krisztián, Balassai Imre, Szendrey Józsefné (negyedszer)
A következő, GGR 2018 37. rész várhatóan május 3.-án jelenik meg.