Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 34.rész

2018. április 05. - A Tengerész

Húsvét hétfő, New York, Oyster Bay. Csak úgy mondom, hogy éppen a napelemet, az AIS antennát, a műholdas nyomkövető és a hidrogenerátor kábelbevezetésén kellene fúrni-faragni a decken.

img_5339.JPG

Ez a harc lesz a végső...mármint a rajt előtt persze. Addig már csak 86 nap van hátra.

Nézem a VIKING mentőtutaj árajánlatát, amit István épp most (márc 29.) rendel meg, ára 3200 $ 

És a határidők folyamatosan érkeznek. Mai (márc. 30)  terjedelmes utasítás a rendezőtől, valamennyi versenyző kötelező ellenőrzésen vesz részt a hajójával június 20-22 közt pontos beosztás szerint. A 37-es rajtszámú Puffin mindjárt az első napon sorra kerül. A hajónak és a kapitánynak egész nap rendelkezésre kell állnia, mert bár az inspekció a tervek szerint két óránál nem vesz többet igénybe, de erre az időpontra tervezik a médiabemutatásokat és egyéb kötelezőket. A versenyzőknek be kell mutatniuk a hajóikon túl a biztonsági felszereléseiket, azok elhelyezését, a különböző dokumentumaikat, műszereiket, valamint számot kell adni róla, hogy mennyire képesek azok használatára. ( Személyes véleményem, hogy ez az egész felesleges, erre a két óra ha komolyan gondolják kevés, az, hogy mégis csak ennyi időt szánnak rá nekem nagyon "bőr papír" gyanús. Miután ezt leírtam a következő levélben megtaláltam a  listát, mely az ellenőrzendő tételeket tartalmazza.  164-et számoltam össze. A gyanúm erősödött. {szívesen megmutatnám, mert egy csomó tétel olyan benne, hogy egymagában több órás ellenőrzést igényelne, de fogalmam sincs PDF filet hogy lehet itt megjeleníteni}) Hosszas magyarázkodás után ( a cél az, hogy az emberi hibát minél jobban kiküszöböljék, az értékelés rendkívül fontos, az emberélet védelme, a különféle nemzetközi előírások stb)  kibújik a "lényeg" a zsákból, aki valamely tételben elmarasztaltatik, az tételenként 1000 €-val büntettetik. Ezt a barátságtalan verdiktet a levél zárómondata igyekszik oldani: " Reméljük NULLA € lesz a bevétel !!"

29.-én ajándék érkezett! A WEMPE német óráscég valahogy tudomást szerzett róla, hogy István kronométert keres ( igaz, hogy azóta már talált, akik olvassák ezt a blogfolyamot, pontosan tudják hogyan), és felajánlott egy vadonatúj hajó kronométert valamint egy barométert! Igaz annyiban nem ajándék, hogy miután körbejárták a műszerek a Puffinon a Földet, a Wempe jótékony célra szándékozik elárverezni őket. Ezen a képen már visszacsomagolva látható a két műszer, 

img_5311_1.JPG

 de  elegáns körülmények közt adta át a WEMPE Egyesült Államok-beli képviselője.

wempe_2.jpg

( azért van stílusuk) A kronométer értéke amúgy 30000 $, 

wempe_1.jpeg

tessék csak nézni, hogy nyúl hozzá az ember!

wempe_3.jpg

Oktatás is jár a műszerhez.

wempe_4.jpg

A barométer is gyönyörű darab

wempe_baro.jpeg

és a WEMPE ígért  még 5000 € támogatást is. Azt írják, az órát a hamburgi központban a legprecízebben kalibrálták, a pontossága tizenöt ezred másodperc, bár nem tudom mennyi idő alatt siet, vagy késik ennyit, ez órásoknak nyilván magától értetődik.

 

 Végre kész a gázszerelés

img_5318.JPG

beindult a gáztűzhely  

img_5313.JPG

és a gázkályha. Elmondani nem lehet mennyi probléma, alkatrészek utáni hajsza, idegeskedés van emögött az egyszerű kijelentés mögött. És persze költség....

img_5315.jpg

                          A szélgenerátor is felköltözött a dobozából a csőárbocára.

img_5321.JPG

A másolatban kapott levélváltásokból látom, hogy előrehaladott állapotban van az élelmiszerbeszerzés egy újabb szállítóval. Szóval kezdenek elvarratni a szálak, de a levelekből azt is érzem, mekkora a hajszoltság. Csak aggódni tudok, mert ebben a pillanatban a legcsekélyebb hiba, betegség, vagy egyéb külső zavaró körülmény az egész vállalkozás kudarcát okozhatja. Nem követem el azt  a hibát, hogy ilyen felesleges tanácsokat adok neki, hogy "vigyázz magadra", mert tudja ezt ő nélkülem is, csak izgulok magamban. Kis illetlen intimpistáskodás részemről,  Sike Laci (akitől mint írtam sokféle ajándékot kapott István amit Kanadából a határon a vám elkerülésével csempészett át, hogy USA oldalon adja postára neki) felesége Carolinne egy kedves hangú levélben közöl Istvánnal, természetesen nagyon fontos dolgokat és kérdéseket, amikre sürgős választ vár, erre István Lászlónak magyar nyelven válaszolja röviden : "Kérlek, nagyon finoman jelezd az Asszonynak, hogy az indulásom közeledtével egyre kevésbe vagyok szalonképes, mert a hajó még mindig a parton áll befejezetlenül." ( Még ez a mondat is kuszább valamivel, az ékezeteken kívül a szórendet is helyre kellett kicsit rakjam, szóval István TÉNYLEG a végén jár az energiáinak és MINDENBEN már csak a 14.-i indulásra koncentrál. Tapasztalatból ismerem ezt a beszűkült tudatállapotot, ilyenkor az ember sajnos még a szeretteit, a  jószándékú segítőket is képes vérig sérteni, amit persze később duplán szégyell. )  És mire ezek a sorok  5.-én megjelennek a Neten, már csak 8 nap lesz hátra az Atlanti-óceáni átkelésig, ami ha úgy vesszük (nem is lehet másként venni) egyfajta rajtja a versenynek, mert időben kell Falmouthba érkezni, az ottani rengeteg betartandó határidős vizsgálat, a lényegi élelmiszer behajózás, esetleges hajómunkák és egyéb kötelezettségek miatt.

Lapzárta után érkezett a hír (sajnos nincs időm most javítani az ékezeteket), idézem: "Az indulas valoszinuleg csuszik, mert ujabb biztonsagi kovetelmenyekkel leptek meg bennunket a rendezok ( nyilvan kulso nyomasra).Az AIS es a az aktiv radar reflektor Angliabol erkezik talan a jovo heten, es azokat is be kell szerelni.A jo hir, hogy talaltam 2 szponzort, akik specialis elelmiszerekkel latnak el, de az is 10 nap mulva varhato csak..."

És akkor nézzük ki van még talpon a bemutatatlan versenyzőtársak közül! A hatból akik a tavaly karácsonyi párizsi találkozó posterjén itt mosolyognak a falon az íróasztalom felett már csak öt maradt visszalépetlenül, közülük az első a francia Philippe Péché.

philippe_peche.jpg

57 éves,  VDH mellett ( Jean-Luc Van den Heede, aki annyira híres, hogy neve betűszó lett) ő Franciaország egyik legnevesebb vitorlázója . Ez a büszke breton több mint 300 ezer mérföldet teljesített  egy és többtestű hajókkal. Az elmúlt 20 évben Ausztráliában élt, eredményei tiszteletreméltóak, például Bruno Peyron-nal  kétszer nyerte el a Jules Verne Trophy-t , 50 nap alatt teljesítve a Földkerülést. Más híres vitorlázókkal, többek között Eric Tabarlyval, Michel Desjoyeaux-szal, Ellen MacArthur-lel, Armel Le Cléac'h-lel és Alain Gautierrel hajózott együtt , és a nyolcadik azok közül a kormányosok közül akiket  a Vendée Globe-on is külön hajóval induló PRB (francia építőanyaggyártó óriáscég) szponzorál.

A GGR-ről ezt mondta: "Csodálatos kihívás és kaland, pont jókor  jött nekem." Tehát ismét egy félelmetes ellenfél a legjobb korosztályból, akinek valószínűleg nem voltak filléres gondjai a felkészülés során.

Azért a "Laokoónt" senki nem tudja megúszni. (Talán nem véletlen, hogy MINDEN fellelhető képen Philippenek, fülig ér a szája ez az egyetlen kép amin nem mosolyog. Aki húzott már be kábeleket, csöveket hajóba az tudja miért.)

pour-son-tour-du-monde-en-solitaire-et-a-l-ancienne_2629830.jpg

Hajója, hasonlóan további hat résztvevőhöz egy Rustler 36-os, szóval ő is akit anyagi megkötések nem korlátoztak ezt a leghosszabb hajót választotta. Erről itt nyilatkozik 

https://www.facebook.com/teamgregal/videos/1470551226336616/

Neve a szponzornak megfelelően PRB. Élete során a hajót többször is átkeresztelték. Korábbi tulajdonosa a neves  brit vitorlázó Ann Fraser versenyzett vele az 1986-os kétkezes (két személyes) transzatlanti versenyen,  San Diego-ból Alaszkába  és vissza. A hölgy a hajónak, mely az édesapjáé volt korábban  és akkor a "Grégal" nevet viselte, mint a papa korábbi valamennyi hajója, a "Gollywobblerot" nevet adta, ezt cserélte most a szponzor 2018 februárban PRB-re. Én szívből kívánom, hogy Philippe baj nélkül járja vele a tengereket, de hiszek a tengerészbabonában, miszerint a hajók szerencséjének nem tesz jót a névváltoztatás. A hajót 2016-17 telén teljesen felújították és 2017-ben több óceáni versenyt teljesítettek vele, szóval alaposan kipróbálták. Mivel Philippenek nem volt még szólóvitorlás gyakorlata, a GGR-en való indulás előtt 2000 tmf-es kvalifikációt kellett teljesítenie, ezt a  Vizcaya  öbölben tudta le, mely talán a legveszélyesebb európai tengerszakasz. A tapasztalatairól rendkívül optimistán nyilatkozik Péché, főleg a kis élettérben való folyamatos tartózkodás volt új a gyorsabb, nagyobb hajókhoz és társasághoz szokott versenyzőnek.

Hüm... a legkorábbi hajónév is ott van a tükrön, lehet, nemcsak én vagyok babonás.phillipe-peche-boat.jpg

A következő a brit Robin Davie

robin-davie-profile-1.jpg

A verseny honlapja szerint a 67 éves cornwalli angolnak a "vérében van a tenger". Az 1968-as Sunday Times Golden Globe verseny idején az akkor 17 éves fiú azt mondta magában "Egyszer én is meg fogom csinálni". Húsz évig hajózott kereskedelmi tengerészként, utána már "csak" vitorlázott. A Földet először az 1990-es  BOC Challenge Around Alone Race során kerülte meg, majd az 1994-es és 1998-ad BOC szóló Földkerülő versenyeken is elindult. 1994-ben a Horn foktól ezer mérföldnyire elvesztette hajója árbocát, szükségvitorlázattal kerülte a "Fokot" és kötött ki a Falkland szigeteken. Első Földkerülő hajójának, szülőföldje után a "Spirit of Cornwall" nevet adta. Utolsó Földkerülése után az Amerikai Egyesült Államokban élt és csak 2017-ben tért vissza Angliába, hogy megvásároljon egy Rustler 36-ot, hogy felkészítse a mostani versenyre. Azt mondta " háromszor kerültem meg a Földet, valamennyi esetben  egy megállással, ez a verseny jó alkalom lesz rá, hogy megtegyem megállás nélkül".

Hajójának neve "C’est La Vie", az angliai Essex-ben vásárolta és a Rustler Yacht’s hajóépítő műhely közlében Falmouthtól nyugatra sajátkezűleg kezdett a felújításához. "Soha semmi se lett könnyen készen és semmi se úgy sikerült ahogy elsőre gondoltam és minél többet dolgoztam annál több tennivalót találtam." Olvasva a történetét, ugyanazokat csinálta a hajójával, mint Kopár István a Puffinnal, elképzelni nem tudom, hogy volt képes ezt egy év alatt véghezvinni. Ha tényleg egyedül, vagy legalábbis minimális segítséggel csinálta ezt a hatalmas munkát, ugyanúgy mint István, akkor ez az ember fantasztikus teljesítményre képes. Merthogy a hajó szemmel láthatóan készen van. 

robin-davie-boat.jpg

Ő volt tehát az angol Robin Davie

A fejezet  "végére maradt a cukor", Susie Goodall.

susie_goodall_1.jpg

Sokat sopánkodtam a versenyzők bemutatása során, hogy nehéz róluk anyagot összekaparni a Netről, hát Susieról ez nem mondható el. Az angol lány népszerűsége minden vonatkozó keretet szétfeszített. Miután az összes 30 évnél fiatalabb aspiráns visszalépett, 29 évével ő a legfiatalabb résztvevője a versenynek. Kora ellenére tapasztalt vitorlázó. Három éves kora óta vitorlázik, erről így beszélt: " amikor fiatal voltam (!) minden hétvégén és az ünnepnapokon a Wight szigetek környéki vizeken vitorláztam a Laserrel".  Előbb kezdett el Laser osztályban versenyezni, minthogy iskolába íratták volna. Fejlődése azóta is töretlen, 18 évesen lett vitorlásoktató, legutóbb egy 60 lábas iskolahajót vezetett, többek közt  skandináv vizeken. 

Az ebben a fejezetben bemutatott két másik (és  még további három) versenyzőtársához hasonlóan ő is egy Rustler 36-ot vásárolt, illetve vásárolt meg neki szponzora, a világ egyik legnagyobb csomagfutár cége a DHL, szóval a hölgy beletenyerelt a jóba. A hajó neve "Ariadne", mellyel 2017-ben egy oda-vissza átkelést valósított meg az Atlanti-óceánon át, hogy teljesítse a versenyhez a szólóvitorlázva kötelező kavalifikációs 2000 tmf-et. A hajó ezután visszakerült az angliai gyártóhoz teljes felújításra, melynek végezetével a londoni Boat Show-n átkeresztelték "DHL Starlight"-ra. Először titkolni akartam a sárga irigységemet, de nagyon kikívánkozik belőlem, hogy ahhoz, hogy  egy év alatt oda-vissza vitorlázzon és még a hajó teljesen fel is legyen újítva, hatalmas külső segítségre lehetett szükség, szóval ezen a reklámfotón kívül 

ggr-goodall-profile2.jpg

túl sokat nem dolgozhatott személyesen és egyedül a hajón. De ha már ilyen betekintést engedtem lelkem sötét bugyraiba, akkor ezt még tetézem azzal a szexizmussal ( a feministák amúgyis utálnak), hogy Susie abszolút értelemben is rendkívül csinos, ha meg az átlag lófejű angolokhoz képest nézem akkor meg gyönyörű. De NAGYON nem ez a lényeg. A lényeg, hogy ez a lány egyelőre ott van az egyre fogyatkozó mezőnyben, melyből már a felkészülés során kiestek elit vitorlázók, az idáig elért teljesítménye pedig mindenféleképpen méltóvá teszi, hogy ezen a versenyen ne csak a külső megjelenése okán figyelembe-veendő versenyzőként induljon. Több videó található róla az Interneten mint az összes többi versenyzőről együttvéve, néhányra érdemes rákattintani még az angolul nem beszélőknek is.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=79&v=a479su4Yczc

https://www.youtube.com/watch?v=koV4kSqLQu0

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=YchW0tSp5dQ

Tudom, hogy ezek a (és minden) videók célzatosak, szerkesztettek, de engem akkor is meghat a mama szemmel látható féltése és gondoskodása.

Kopár István hálásan köszöni valamennyi  támogatónak  a pénzadományokat. Ahogy sokszor elmondta ez nemcsak pénz, hanem erőt ad, erősíti a hitét, hogy nemcsak magáért küzd. Különösen szívmelengető hogy a forintátutalások szövegrészében többen biztató, bátorító, lelkesítő szavakat is fűznek az adományhoz, hála érte.

Egy művészi kép  bekerült a "Good Old Boat Magazine"-ba is.

Sajnos az adakozó kedv úgy tűnik fogyatkozóban van, de azért ezen a héten is érkezett egy forint-adomány itthonról (legalább egy minden héten akad).  Bár sokakat érdekel ez a projekt, de zsebremenően már nem akarnak részt venni benne. Ha mégis valaki meggondolná magát akkor megteheti   ITT  http://koparsailing.com/donate/  PayPal -on kleresztül dollárátutalással, vagy az alanti hazai számlára forintátutalással 

Számlatulajdonos:  BARTYIK VILMOS ISTVÁN

                                Budapest Bank

Számlaszám:       10103104-66444700-01003009

A "Közlemény" rovatba kéretik beírni " Kopár", valamint az adományozó nevét, amennyiben egyetért annak nyilvánosságra hozatalával! Az összeg ( ha csak külön nem kéri az adományozó) nem fog szerepelni sehol.

A támogatók listájának egy hete változatlan állása : 

Bartha Gábor,  Rozs Gergely,  Huoranszki Máté,  Orbán Péter,  Jankó György (többször),  Kuzsel Tamás,  Vadász László,  Dzsiki Ferenc,  Bartyik Vilmos,  Csikós László,  Antal Péter,  Radics Gyula, Steve Rakoczy & Liz (De hát azért mi tudjuk, hogy ők az Ausztráliában élő sikeres feltaláló mérnök, Rákóczy István és  felesége Szepessy Piroska  a pearthi egyem kutató professzora) Tóth Mihály, Szecskő Tamás,  Ángyás Orsolya,  Anonim 50 $,   De Chatel András,  Szendrey Józsefné,  Anonim 50 $,  Reisch Richárd, Kóka János,  Kocsis Csaba,  Csete András,  Anonim 20000Ft, Tóth Mihály (mégegyszer),  Méder István,  Méder Áron,  Poller Tamás,  Anonim 50$ ( mégegyszer),  Kiss Ádám, Cziffra Péter,  Giricz Zoltán,  Kerényi István,  dr Szini István, Rába Zoltán,  Geráth János,  Schöll Károly,  Bagdi Attila, Szendrey Józsefné (mégegyszer),  Kovács Krisztián,  Székely Zsolt,  Lakatos György,  Ujhelyi Gáspár,  Noll Adolf,  Gavallér István,  Juhász Tamás,  Ganz Danubius Trading Co. Ltd. (ahogy István írja a legrégibb és legbefolyásosabb  cég, mely 1989 óta támogatja tengeri vállalkozásait ),  Galántai Nándor,  Vankó Bence, Varró István,  Kurucz Péter (és a gyerekek születési sorrendben, Kata, Norbi, Balázs, Gergő és Árpi),  Egri Zoltán,  Koncz Ákos,  Zimányi András,  Anonim 100 $,  Tóth József,  Szendrey Józsefné (harmadszor),  Bárány László,  Sótonyi Botond

 

A következő, GGR 2018 35. rész várhatóan április 12.-én jelenik meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr5313789566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Skipper9 2018.04.07. 23:31:37

Öööö... nemrég találtam rá a blogra, még nem olvastam végig, de nem úgy van, hogy a tradicionális navigáció a kötelező? Akkor az AIS és a műholdas nyomkövető hogyan kerül a képbe? Még úgy sem világos, ha esetleg csak transponder és műholdas jeladó lesz telepítve, mert ha jól értem a rövidhullámú rádiós kommunikáció megengedett, akkor pedig bárki visszaküldheti a pontos pozíciót a versenyzőknek.
Köszönöm az esetleges választ.
Benkó István
www.facebook.com/Viharfecske-247976615333668/

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.04.07. 23:52:30

@Skipper9: De úgy van. Az AIS passzív, tehát pozíciót nem mutat, csak jelez ha a körzetben ütközésveszély van (persze csak olyan hajóval amin szintén van AIS),valamelyik részben mutattam is a típust. A nyomkövetőt a verseny rendező és a nagyközönség láthatja csak a neten. Abban is igazad van, hogy a rövidhullámú rádión valóban elkövethető a pozíció visszafelé való kommunikálása a szárazföldről, de ez tilos és erre azt hiszem kitaláltak valamiféle ellenőrzést is. Persze azt elképzelni nem tudom, hogy ha magyarul bemondom itthonról Istvánnak, pláne "virágnyelven" hogy merre jár, azt ki fogja megérteni az esetlegesen fülelők közül, de hát csalás ellen nincs orvosság, mint ahogy az ellen a sokkal egyszerűbb megoldás ellen sem, hogy ha valaki eldug a hajón egy GPS-t egy bontatlan(nak látszó) konzervbe. Mindenesetre azért elég jó kontroll lehet az, ha a kötelezően pontosan vezetett hajónaplókat a befutó után egyeztetik a navigációs számításokkal.

Skipper9 2018.04.08. 00:41:00

Kedves Tengerész!

Köszönöm a választ. Ezek szerint csak valami kijelző nélküli AIS vevő lesz náluk ami mondjuk sípolni fog? Ha a műholdas követés is nyilvános lesz, akkor akár transpondert is kaphatnának (kijelző nélkül), ami jóval nagyobb biztonságot ad. Egyébként én sem hiszem, hogy versenyzők közül bárki csalni akarna, csak ha mindez így van, akkor külön disznóság a szervezők részéről hogy mi pénzeket elkérnek pl. a becsomagolt gps-ekért /közben olvastam ám tovább is :) /

OI 2018.04.08. 01:36:48

En sem olvastam vegig a korabbi reszeket, de lenyugoz Kopar Istvan elszantsaga, minden tiszteletem az övé.
Szerintem semmi ertelme ellenörizni, hogy csalnak-e valamit a versenyzök, mert ezek a sportemberek /tengereszek nem azert mennek , hogy masnak bizonyitsanak, hanem , hogy maguknak. Ebbe a karakterbe nem fér bele a becstelenseg.
Van egy orosz vers ( ebböl dal is) kb. Azt mondja, hogy a tenger nem szereti a gyengeket, a teneger , az csak az erőseket szereti..., nos ezek a versenyzok biztosan nem gyengék!
Ami viszont szomorú, hogy kevés tengerész kolléga nevét latom az adomànyozók között. (Van meg egy kis idő, én is csak most csatlakoztam), ki kellene talàlni valamit, hogy értesüljenek róla ès tàmogassàk ezt a nem mindennapi vàllalkozàst.
Azt azert megjegyzem, hogy én nem lelkesedem az solo-vitorlas versenyekert, mert a COLREG figyelöszolgalatra vonatkozó elöirásait nyilvanvaloan nem tudja teljesíteni, no de tudom, hogy ezzel eléggé népszerütlen véleménnyel kissebbsegben vagyok.
Mivel van tapasztalatom vitorlason ( single handed is) es “nagyhajon” is, így érzem a nehezen feloldhato szemleletbeli kulonbsegeket. Nem en akarok igazsagot tenni...
Drukkolok minden resztvevonek, de elsosorban Kopar Istvannak!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.04.08. 09:12:35

@OI: Welcome aboard OI! "...ki kellene találni valamit, hogy értesüljenek róla..." Ennél többet nem tudok kitalálni. Mind a "DETERT", mind a"Fúrótorony" Fb oldalon, tehát a tengerészek által látogatottakon népszerűsítem hetente, sokan lájkolják is, tehát tudnak róla, de pénz az csak vékonyan csordogál. Kis statisztika, az átlagos forintbefizetés (erre van igazán rálátásom, mert az én számlámra érkeznek) 24037 Ft, a befizetések 100000Ft és 5000 Ft közt mozognak. (utólagos engedelmeddel a duplikált kommentből az egyiket töröltem, gondolom nem szándékosan küldted el kétszer) Egészség, jókávé!
PS. Olvasd azért el, ha időd akad a korábbi részeket is!

OI 2018.04.08. 09:59:04

Koszi, hogy torolted a duplikatot. Kicset keso ejszaka irtam es veletlenul ketszer nyomtam a postot :-(
En a magam reszerol felhivom azok figyeknet, akivel talakozom/beszelek , hogy lehetoleg tamogassak a Kopar Istvant .
süti beállítások módosítása