Don MacIntyre , a verseny rendezője mindenre gondol. A versenyzők megkapták a kikötőhelyük térképét Les Sables d'Olonneban, ahol május végétől a rajtig elhelyezve lesznek. Nem tudom mennyi éppen a folyamatosan csökkenő induló létszám, mindenesetre itt már csak 19 helyet látok a számukra. Viszont ott látom a "Spirit of Hungary"-t ami ugye a Fa Nándi hajója, nem tudom az apropót, a Vendée Globe 2017 februári befutója óta ott áll?
A rendezőség mindazonáltal figyelmezteti a versenyzőket, hogy az angliai Falmouthban nem lesz ilyen fényűző a kikötés, az érkezési sorrend fogja eldönteni kinek lesz jobb helye a móló mellett és ki lesz az akinek nem jut hely, csak a korábban érkező hajókra tud majd rákötni, szóval aki jó helyet akar igyekezzen! (részemről egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy a partfal melletti hely a jobb, mert rajta keresztül trappol át mindenki aki a külső hajóra jár ki-be, gondolom jeljen esetben rengeteg motyóval rengeteg ember rengetegszer)Műholdról így néz ki.
Don továbbá figyelmezteti a versenyzőket, hogy időben kezdjenek el dolgozni az YB3 ( a műholdas nyomkövető, az YB a "yellow brick" azaz "sárga tégla", ha jól gondolom az Óz a Csodák csodája meséből, ahol a Dorothynak a sárga tégla úton kellett mennie a varázslóhoz) egységeken előre rögzített üzeneteken. "Meg kell értsétek" fogalmaz a rendező, hogy idő kell a készülék billentyűzetének használatához, így az üzenet bevitele hosszadalmas. Az előre rögzített üzenetek használatával sok idő takarítható meg. Ilyen legfeljebb 90 lehet ... az első 10-et a GGR adja. Gondolom ha valaki nem foglalkozik ezzel jóelőre, a versenyben már nem lesz kitől kérdeznie, ha nem boldogul ezzel a feladattal.
A nyomkövetési adatok a saját E-BLOG-on elérhetőek lesznek az YB térképen keresztül, amelyet a versenyző fel tud tölteni a saját weboldalára. Viszont NEM lesz képes mutatni más résztvevőket, de a GGR nyomkövető oldalra felmenve, követhető az egész flotta. A versenyzők hívják fel követőiknek a figyelmét, hogy ehhez Ingyenes mobiltelefon-alkalmazást tölthetnek le.
A levél felhívja a versenyzők figyelmét, hogy sajnálatos eltérés mutatkozik a különböző befizetendő összegeknél az "előírás" és a "teljesítés" oszlopok között ( egészségügyi szolgáltatás ára, párizsi vonatjegy ára, stb) a szükséges befizetéseket még a rajt előtt a Jane nevű hölggyel szíveskedjenek egyeztetni.
Aki még nem kötött biztosítást az várjon vele még egy hetet, mert lehet hogy jön egy biztosítási szponzor 3 millió angol font vagy Euro fedezettel a versenyhez.
A rajt előtt június 12 és 29 közt hét darab különféle vitorlás-, verseny- és sajtóértekezleten kötelező a versenyzők team magagereinek részvétele, de fontos a verseny rendezőség szempontjából, hogy a felelős managerek szükség esetén elérhetők legyenek akkor is ha a versenyzők már a tengeren vannak.
A rendező felhívja a figyelmét a résztvevőknek, hogy mekkora felelősség van a rendezőségen, ezért a versenyzők ismételten megfenyegettetnek egy 5000 ausztrál dolláros büntetéssel amennyiben valamely adminisztratív kötelezettségüknek nem tesznek eleget, ez alól csak rendkívüli estetekben tesz kivételt, de már most szól, hogy az hogy "nem volt rá időm" nem minősül elfogadható indoknak. Ezt a bekezdést ezzel a mondattal zárja "Sok szerencsét és bízunk benne, hogy április 30.-án mosollyal az arcunkon fogunk találkozni !!" ( nos nem tudom akit ötezerrel nyakonvágnak az mennyire fog tőle vidáman mosolyogni a komitéra)
A rendezőség reménykedik, hogy talál még szponzorokat a versenyhez, ezért mindenféle vitorlákra felragasztható, a cockpit körüli korlátokra kifeszíthető logókra, molinókra lehet számítani. Fontosnak tartják felhívni a versenyzők figyelmét, hogy a molinókat a rajt után távolítsák el, mert ha ezzel indulnak a Földkerülésre az első vihar elsüllyesztheti őket.
A versenyzők kedvezményes áron rendelhetnek Kínából GGR reklámajándékokat, pólókat, sapkákat, mindenféle egyéb ruhadarabokat és apró szóróajándékokat, a megrendelést 27.-ig kell leadniuk. Nagyjából ennyi a legutóbbi levél tartalma.
Miután ezt a sok fontosat megtudtuk, már csak apróságok vannak hátra, például oda kell érni időben Falmouthba mindazzal a rengeteg hóbelevanccal ami kell egy Földkerüléshez, meg ami nem kell, de előírták. Ja és addig rengeteg jelentést, dokumentációt kell még beküldeni. És akkor a rajt után végre megpihenhetnek az agyonkínzott kevesek akik képesek voltak idáig eljutni.
Ez a blog folyamatosan, tehát napról napra íródik, ahogy időm és energiám engedi. Mai ( márc. 26) hír, immáron Kopár István az egyetlen USA(:)) résztvevő, a korábban bemutatott Carl Huber szomorúan jelentette be, hogy nem tudja a rajtig teljesíteni a követelményeket( eredetileg négyen neveztek az USA-ból), ezért visszalép.
István a Robert Farrellynek ( aki az angol nyelvű blogjának Web mastere) így ír a pillanatnyi helyzetéről:
"Már 3 éve dolgozom a Puffin felkészítésén. Sajnos sokkal több időt és munkát igényel, mint az első Földkerülő-hajó építésem, mert kevesebb a pénzem és szakmai segítségem is kevesebb van. Most nem volt esélyem koordinálni a hajó építését , mindenben magamra szorultam. Ennek következtében több hibát is elkövettem és néha jelentős felesleges munkát is végeztem. Ehhez képest a Puffin néhány héttel a tervezett indulás előtt még mindig nincs teljesen készen.
Nyilvánvalóan nem engedhetek meg magamnak már semmi lazaságot, ráadásul további, a versenyhez kapcsolódó követelményeknek kell megfeleljek.
Ezen a hétvégén egy 2 napos Safety at Sea ( biztonság a tengeren)szemináriumon kellett részt vennem Annapolisban.
Hát, vidéki fiú vagyok, és nem a nagyvárosok rajongója, de az Annapolis kivétel.
1995-ben fedeztem fel a várost az Annapolis Boat Show során, amikor még a halászhajók is átmenetileg átadták, a helyüket a Show-nak. Máskor a halászok a napi fogásukat egyenesen a belvárosba szállították, ami csak néhány méterre van a halpiactól. A piac az éttermekkel rendkívül vonzó jellegzetesség a turisták számára, tengerillat egy bájos város szívében. Emellett Annapolis volt a fővárosa a tizenhárom alapító államnak, mely otthont adott a St. John’s-nak, az ország legrégebbi kollégiumának és az Amerikai Haditengerészeti Akadémiának.
Rögtön beleszerettem ebbe a helybe, és megfelelő szülői trükkökkel irányítottam ide iskolába a lányaimat.
Rendszeres látogató lettem itt az elkövetkező évtizedben, mert az idősebb lányom a St.John's-ban diplomázott a fiatalabb pedig a Haditengerészeti Akadémián.( István nagyobbik lánya azóta baleseti sebész, a kisebbik pilóta a haditengerészetnél.)
Szóval nagyon erős az érzelmi kötődésem ezekből az évekből, mivel először itt váltam el igazán a gyermekeimtől, akik itt lettek felnőttek.
Mondanom sem kell ezek után, hogy mekkora örömmel és felhangolt nosztalgiával tértem vissza a keleti part vitorlázó fővárosába. De ezúttal nem látogató szülő voltam, hanem hivatalos részvevője egy nagyon jól szervezett és végrehajtott Offshore Emergencies ( tengeri vészhelyzetek)szemináriumnak, melyet az Amerikai Haditengerészeti Akadémia tartott.
Jóideje vagyok ebben a szakmában, de mind a ráfordított idő, mind a tanfolyamdíj vonatkozásában ezt a szemináriumot a jó befektetések közé sorolom, ami a tartalmas tananyagnak és a kiemelkedő előadóknak köszönhető.
Hab a tortán a vitaindító előadó, Rich Wilson az egyetlen kétszeres Vendee Globe vitorlázó az Egyesült Államokból, akinek a rajtszáma ugyancsak 37-es, mint a Puffiné. Micsoda véletlen...."
Ezen a képen Rich Wilson látható, aki drámaian foglalta össze a legutóbbi Vendee Globe tapasztalatait.
Túlélőgyakorlat a medencében.
Szereljünk viharvitorlákat!
A vízbe esett kimentendő személy egy navy kadét volt, ezt nálunk a Balatonon annakidején egy vízbe dobott úszó tárggyal szimuláltuk és nem motorral, hanem vitorlával kellett abszolválni, ha jól emlékszem közel 50 év távlatából amikor Siófokon az Országh Pista (későbbi versenyzőtársam a MAHART SC-nél, Isten nyugtassa!) vizsgáztatott.
Azért ez a tengeri alighanem komolyabb, mert a víz 42 fokos volt viszont nem Celsius, hanem Fahrenheit, amit most megnéztem 5,5 °C
A piros füstgyertya használata.
És a medencében már megismert automatikusan felfúvódó mentőtutajé.
Mondjuk az igazi, ha spinakkerezés közben esik valaki vízbe erős szélben, nagy hullámzásnál, na azért tessék visszamenni hirtelen kreuzban motor nélkül és megtalálni! ( mondjuk szóvitorlázónál ez a probléma nem merül fel) Azt hiszem bármilyen komoly is volt ez a túlélési gyakorlat, ezt ők sem próbálták ki.( Csak úgy eszembe jutott szegény "Lehó" meg a Kölyökrádió riporterlánykája akik így vesztek bele a 11 C fokos Balatonba 1998-ban egy viharos Földvár- Keszthely rekordkísérlet során. Szóval a víz nem tréfaság és nem kell a tengerig se elmenni halálos veszedelemért.)
Kopár István régi jóbarátja a Kanadában élő Sike László naponta kel át a határon, hogy vám nélkül csempéssze át a postára adandó küldeményeit István számára, azokat a holmikat amikre neki már nincs szüksége, de a Puffinon aranyat érnek majd.
Laci még egy kísérő verset is írt hozzá. Mielőtt valaki klapanciát kiállt, olyan írta, aki sok évtizede idegen nyelven beszél, ír, olvas és tán még gondolkodik is és a legfontosabb, hogy szívből jönnek a sorok.
Ezen a héten nem lesz ellenfél ismertetés, egyrészt kevés az időm és fáradt is vagyok ( leállt a házban a szennyvízátemelő szivattyú, azzal küzdök második napja, szóval a szó szoros értelmében sz@rban vagyok), másrészt várok, hátha kihullik valaki még, minek dolgozzak feleslegesen.
Kopár István hálásan köszöni valamennyi támogatónak a pénzadományokat. Ahogy sokszor elmondta ez nemcsak pénz, hanem erőt ad, erősíti a hitét, hogy nemcsak magáért küzd. Különösen szívmelengető hogy a forintátutalások szövegrészében többen biztató, bátorító, lelkesítő szavakat is fűznek az adományhoz, hála érte.
Egy művészi kép bekerült a "Good Old Boat Magazine"-ba is.
Sajnos az adakozó kedv úgy tűnik fogyatkozóban van, sokakat érdekel ez a projekt, de zsebremenően már nem akarnak részt venni benne, ha mégis valaki meggondolná magát akkor megteheti ITT http://koparsailing.com/donate/ PayPal -on kleresztül dollárátutalással, vagy az alanti hazai számlára forintátutalással
Számlatulajdonos: BARTYIK VILMOS ISTVÁN
Budapest Bank
Számlaszám: 10103104-66444700-01003009
A "Közlemény" rovatba kéretik beírni " Kopár", valamint az adományozó nevét, amennyiben egyetért annak nyilvánosságra hozatalával! Az összeg ( ha csak külön nem kéri az adományozó) nem fog szerepelni sehol.
A támogatók listájának legfrissebb állása :
Bartha Gábor, Rozs Gergely, Huoranszki Máté, Orbán Péter, Jankó György (többször), Kuzsel Tamás, Vadász László, Dzsiki Ferenc, Bartyik Vilmos, Csikós László, Antal Péter, Radics Gyula, Steve Rakoczy & Liz (De hát azért mi tudjuk, hogy ők az Ausztráliában élő sikeres feltaláló mérnök, Rákóczy István és felesége Szepessy Piroska a pearthi egyem kutató professzora) Tóth Mihály, Szecskő Tamás, Ángyás Orsolya, Anonim 50 $, De Chatel András, Szendrey Józsefné, Anonim 50 $, Reisch Richárd, Kóka János, Kocsis Csaba, Csete András, Anonim 20000Ft, Tóth Mihály (mégegyszer), Méder István, Méder Áron, Poller Tamás, Anonim 50$ ( mégegyszer), Kiss Ádám, Cziffra Péter, Giricz Zoltán, Kerényi István, dr Szini István, Rába Zoltán, Geráth János, Schöll Károly, Bagdi Attila, Szendrey Józsefné (mégegyszer), Kovács Krisztián, Székely Zsolt, Lakatos György, Ujhelyi Gáspár, Noll Adolf, Gavallér István, Juhász Tamás, Ganz Danubius Trading Co. Ltd. (ahogy István írja a legrégibb és legbefolyásosabb cég, mely 1989 óta támogatja tengeri vállalkozásait ), Galántai Nándor, Vankó Bence, Varró István, Kurucz Péter (és a gyerekek születési sorrendben, Kata, Norbi, Balázs, Gergő és Árpi), Egri Zoltán, Koncz Ákos, Zimányi András, Anonim 100 $, Tóth József, Szendrey Józsefné (harmadszor)
A következő, GGR 2018 34. rész várhatóan április 5.-én jelenik meg.