Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 3.rész

2017. szeptember 03. - A Tengerész

Visszatérnék a hajókra. Korábban már futólag említettem, hogy az elérhető maximális sebesség szempontjából legfontosabb jellemző, a hajóhossz 32-36 láb között egységesített, de  az összes többi jellemző kötetlen. Idézek a versenyszabályok  (PRELIMINARY NOTICE OF RACE) 46 oldalas kötetének, a hajókra vonatkozó részéből.

A  jóváhagyások ezennel lezárultak. A következő típushajók lettek elfogadva:
Westsail 32 • Tradewind 35 • Saga 34 • Saltram 36 • Vancouver 32 & 34 • OE 32 • Eric (a Suhaille testvérhajója) • Kos 32 •Baba 35 • Biscay 36 • Bowman 36 • Dory Cape 36 • Nicholson 32 MKX-XI • Rustler 36, Endurance 35, Gaia 36, HansChristian 33T, Tashiba 36, Cabo Rico 34, Hinckley Pilot 35, Lello 34, Gale Force 34.

Tehát meglehetősen széles a hajóválaszték. Ezek a hajók nyilvánvalóan nem tökéletesen egyformák, ha pedig nem egyformák akkor a tervezőiket nyilvánvalóan különböző szempontok vezérelték munkájuk során. Milyen szélre, milyen vizekre, milyen egyéb körülményekre optimalizálták hajóikat? ( és akkor nem beszélünk arról, hogy melyik tervező volt sikeresebb, ügyesebb, jobb konstruktőr) Ha valaki csatába indul, a fegyverzete megválasztásában számtalan szempont vezérli. Tekintsünk most el attól, hogy hősünk hajóválasztása szempontjából a legjelentősebb a vételár volt, nézzük meg milyen szempontok szerint válogathat az akit a pénz nem korlátoz. Ennek a résznek a megírásához Kopár István segítségét kellett kérjem, mert ismeretei speciálisak. ( na jó eufémisztikusan fogalmaztam, ehhez hülye vagyok) Kicsit visszanyúlok a múltba. A Salammbôval István azóta se különösebben publikált, több mint negyed évszázad alatt se megdöntött jelentős rekordot állított fel. ( fáj is neki, hogy méltatlanul feledésbe merült). Átlagsebessége 125 tmf/nap volt, míg a két fővel hajózó, tehát sokkal jobb körülmények közt vitorlázó St Jupáté csak 100 tmf/nap.  Sir Francis Chichester ( akit ezért a teljesítményéért ütött lovaggá a királynő) a Gipsy Moth IV-el 130 tmf/nap teljesítményt nyújtott, de hajója, melyet Anglia legjobb hajóépítő cége épített, 53 láb hosszú volt szemben a Salammbô 31 lábával. ( a vízvonalhossz és a nem sikló hajók maximálisan elérhető sebessége közt matematikai összefüggés van, most kiszámoltam, egy 31 lábas hajóé 14 km/h, egy 53 lábasé 18 km/h, tehát utóbbi több mint 28 %-al gyorsabb) Mitől e jelentős különbség? Természetesen részlehajlók vagyunk hősünk javára, de nem hallgathatók el a speciális időjárási körülmények. Idézek István Emailjéből, (én csak az ékezetes betűket raktam bele)

A Salammbô sebességi világrekordja az 1990-91-es Földkerülés során nagyrészt köszönhető volt a napfolt tevékenység 11 éves ciklusának, azaz az akkori napfolt maximumnak. A rádióamatőrök által jól ismert jelenség , az ionoszféra jelentős átrendeződése jelentősen befolyásolja a rádióhullámok terjedését ( a napfolt maximum javítja), de erősíti a ciklon tevékenységet is. Ennek köszönhetően a Salammbô  erős szeles (viharos) menetben kerülte meg a Földet ( a doldrumsban 35 csomós szél fújt), s mivel erős volt, maximális vitorlázattal lehetett terhelni. ( a "dolldrums" az az egyenlítő környéki szélcsend övezet, ahol a vitorlás hajók régen a clipperkorszakban gyakran hetekig vesztegeltek)

 Hogy is hat ez a hajókiválasztásra? Ha választok egy bazi erős hajót amire sok vitorlát tudok felhúzni mert erős szélben bírni fogja a bőszeles szakaszokon, az nyerésre esélyes. De mi van, ha kevés a szél? Akkor az erős hajó ami szükség szerint nehezebb, lemarad a könnyebb ellenfelei mögött, mert azok is maximális vitorlázattal haladnak, de nem cipelnek plusz mázsákat. Ismét idézek:

a GGR 2018 a napfolt maximum ciklusának a közepére esik, így a könnyebb, karcsúbb és gyengébben megerősített hajók előnyt élvezhetnek a prognosztizálhatóan gyengébb szeles Földkerülési versenyben, mint a karakterében és megerősítésében a Salammbôhoz hasonlatos Puffin.  

Eleve hátránnyal indulhat tehát Kopár azért, mert nem volt pénze a választékból az időjárási körülmények szempontjából legmegfelelőbb hajót kiválasztani, ellentétben  mondjuk az angolokkal,  franciákkal, akik a fent említett szempontból optimálisabb  Biscay 36 , Rustler 36 és  Endurance 36 hajókkal versenyeznek? Na nem eszik a kását olyan forrón, ahogy fújják! Egyrészt aki azt mondja, hogy időjárás vonatkozásban mindig megmondja a tutit, az alighanem füllent egy kicsit. Aztán egy hajót nem maximálisan megerősíteni, egy olyan versenyben, ahol mindenki az istenkísértés peremén egyensúlyoz a déli óceánokon egyedül, minden külső, pláne gyors segítségtől elzárva, ezt a kockázatot semmiféle várható diadal reménye nem indokolhatja és ahogy elnézem a 30-as elitklubot aligha van olyan aki ezt nálam jobban ne tudná. Tehát még ha  az egyenlítői szélcsend övezetben előnyt is élvezhetnek a könnyebb karcsúbb hajók, a bőszeles, üvöltő 40-esek és a víjjogó 50-esek környékén ez a hátrány egy szélesebb testű, jobban terhelhető hajóval egyáltalán nem behozhatatlan. Engem már most elöntött a versenyláz.

Ezt a képet tegnap kaptam, nem tűnik úgy mintha aggódna. Végülis, aggódjanak az ellenfelek nem?kopar_profile_170512_01.JPG

Folytatása következik.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr1612797952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása