Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 ráadás 17.

2018. október 21. - A Tengerész

2018 okt. 21. Reggel bekapcsolom a gépet, friss és rossz hír jött  Barry Pickthalltól ( akiről amúgy fogalmam sincs kicsoda és hogy talált rám, de időnként beszámolókat küld a verseny eseményeiről). Szóval a Chichester osztályban pillanatnyilag egyedül szereplő francia Loic Lepage "Laaland" nevű hajója tegnap (20-án)  mintegy 600 mérföldnyire Perthtől, a legközelebbi ausztrál kikötőtől elvesztette az árbocát. A műholdas telefonok kezdeményezett hívás során elsőre nem kért segítséget. Az állókötélzetet elvágta, csak a hajóorr vonszolta a vitorlákat a vízben úszóhorgony gyanánt. Loic 

loic.JPG

azt közölte, hogy szükségvitorlázattal megindul a kikötő felé. De aztán jött a következő hívás, hogy sajnos a hajótest is megsérült az árboc kidőlésekor, ezért ha lassan is, de folyamatosan víz hatol be a belső térbe, ráadásul olyan helyen amihez nem lehet hozzáférni. Tehát marad a szivattyúzás, ami az akkumulátorok korlátozott kapacitása miatt túl sokáig nem lehet megoldás, utána következik a kézi szivattyúzás a végkimerülésig, utána pedig a hajó elhagyása, szomorú forgatókönyv. 18:30-kor az EPIRB bejelzett ( olyan automatikus rádióadó, ami ha vizet kap azonnal MAYDAY-t { ami valamikor az SOS volt} ad ) tehát a helyzet komoly, a mentési központ intézkedésbe kezdett a felderítés és kimentés ügyében.  A versenytársak közül legközelebb, mintegy 480 mérfölddel keletre, Kopár István és Tapio Lehtinen vannak a bajbajutott franciához, de gyakorlatilag az, hogy széllel és hullámzással szemben visszavitorlázzanak, miközben az elkövetkező 24 órában átvonul egy viharfront, a saját biztonságukat is súlyosan veszélyeztetné, így ez szóba se jöhet.  Egy másik, a "Long Route"  Földkerülő versenyen résztvevő vitorlázó, Francis Tolan, az Alizes II. nevű hajójával, mintegy 350 mérföldre van északnyugatra a "Laaland" -tól,  a GGR szervezők megpróbálnak kapcsolatba lépni vele. Loic amíg a rádiója, akkumulátorai, kézi VHF készüléke kitart, tud kommunikálni az esetleges légi mentőkkel, tehát talán nincs közvetlen életveszély, de a hajó elvesztése reálisan fenyegető lehetőség. Ebben az esetben csak a túlélőruházatban, a mentőtutajban és abban a bizonyos sokszor emlegetett Grab-Bag-ben reménykedhet a kimentésig.

Mark Slats éjfél körül sikeresen vette a tasmaniai  Storm Bay "kaput" , Így VDH után ő a második, aki a Csendes Óceánra "lépett".

Sikerült kapcsolatba lépnem Ausztrál barátommal, de sajnos nincs rádióamatőr kapcsolata, így nem tud segíteni abban, hogy a "földgolyó" túloldalára kerülés után "relézzen" Istvánnal valaki Ausztrálián át Magyarország és a Puffin közt.

2018 okt. 23. Az ausztrál mentőközpont Boeing P-8A típusú kutató-mentő repülőközpontja koordinációjával a helyszínre érkező japán ömlesztettárúszállító hajó a Shiosai, valamint a korábban említett Földkerülő szólóvitorlás Francis Tolan Alizes II vitorlása sikeresen kimentette Loic Lepaget a Laalandról.  Loic a Shiosai mentőcsónakjába szállt át és a Shioshai vette a fedélzetére. A magára hagyott Laaland, miután a folyamatos vízbehatolást immáron senki nem szivattyúzza, feltehetően  elsüllyedt. 

https://www.youtube.com/watch?v=ny_vkg2uoDw&feature=youtu.be

A canberrai központ ( Joint Rescue Coordination Centre röviden JRCC... nagyon remélem, hogy többet nem kell a nevét említenem ebben a blogban) , mely a mentést koordinálta, köszönetét és elismerését fejezte ki Francis Tolannak, akitől miután a helyszínre sietett, de végülis a JRCC felmentette a mentési tevékenység alól, ezzel az üzenettel búcsúzott: "Az Ön erőfeszítései és törekvései arra, hogy a kihívást jelentő körülmények között  a kért segítséget nyújtsa egy bajbajutott tengerésznek, összhangban van a legnemesebb tengerészhagyományokkal. Hála és köszönet."

Mindeközben Susie Goodall bejelentkezése alkalmával borzalmas viharról számolt be. Elmondása szerint hirtelen tört rá a 70 csomós szél (130 km/h) 13 m magas, szinte függőleges hullámokkal. maga sem tudja hogy sikerült megúsznia borulás nélkül. Hét órán keresztül kormányzott ilyen körülmények közt, mert a szélkormánya feladta a működést. Többször feküdt le teljesen a hajó a vízre az árbocával, állandó rettegésben tartva a tengerészlányt a borulástól és attól, hogy a hasonló helyzetbe került Tomy és Gregor sorsára jut. Mindene elázott, beleértve az ágyát, párnáit és hálózsákját és érzése szerint sokat fogyott, mert sokáig egyáltalán nem tudott enni sem, vagy akár a sisakját levenni miközben rettenetesen fázott és azóta se tud átmelegedni." Soha nem voltak még ilyen ápoltak a kezeim" , viccelődött Susie,  "szörnyen néztek ki, tele vannak sebekkel, vágásokkal, így hát össze-vissza ragasztottam, hogy a sótól védjem a sebeimet" mondta. Amikor a tűrhetetlen állapota miatt menekülőre fogta az irányt északnak fordulva, nem sikerült ugyan megszöknie az idő elől, de legalább kedvezőbb irányból kapta a hullámokat. Ennek következtében talán ő az egyetlen Földkerülő szólóvitorlázó aki egymás után háromszor haladt át a Leeuwin fok hosszúsági körén. " örülők, hogy a hajó még mindig megy" mondta. A vihar ugyan elvonult, de olyan zavart tengert hagyott maga után, hogy szó se lehetet a szélkormány megjavításáról, így továbbra is kézzel kormányoz, ezért csökkent a sebessége, mert csak egy kisebb vitorlát tudott fent hagyni. Mintegy 1000 mérföldet kell még megtennie így a tasmaniai megállóig, ahova várhatóan november elsején fog megérkezni

Igor Zareckij négy órát töltött hajója árbocának tetején, mert az egyik forstágja ( az árbocot a hajó orrához merevítő drótkötél) elszakadt. Ahogy csapatának oroszul beszámolt, " azt hittem ott halok meg, mert láttam ahogy lent a hullámok összeborulnak a hajó fedélzete felett" Amikor végre lemászott az árbocról, minden erő eltávozott a végtagjaiból, muszáj volt lefeküdnie hosszabb időre, hogy visszanyerje az erejét, ezért csak sodródott az utóbbi napokban, de már szerencsére jobban van, az Esmeralda ismét a jó irányban halad.

Jean-Luc két hét előnnyel magabiztosan vezet a második helyezett Mark Slats előtt, nem győzi dicsérni a Hydrowane szélkormányát, " nagy előnye a viharban, hogy nemcsak a hajó kormányára hat, hanem a vízbe merülő lapátja maga is besegít a kormányzásba, ezért rendkívül hatásosan működik" 

Uku Randmaanak úgy tűnik nem volt semmi problémája, várhatóan október 26-én ér a Storm Bay "kapuhoz".

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr214313409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2018.10.21. 12:28:01

Remélem sikerrel partot ér és mihamarabb biztonságban lesz!

ostvan2 2018.10.21. 12:41:14

Mark Slats még reggel 8-kor is Hobartnál volt, a Vihar Öbölben. Tudunk arról valamit, hogy mi az oka annak, hogy nem indult meg kifelé?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.10.21. 13:11:41

@ostvan2: Hát én egyik fórumon se látok semmi hírt róla. De ha már odáig eljutott, lehet, hogy csak kicsit "rendezi a sorait". Volt elég baja idefelé, hajója elázott belülről, neki bordája tört, gondolom szerel, javít amit lehet, csak nem áll ki, ha már idáig eljutott, ráadásul ilyen jó helyen áll.
süti beállítások módosítása