Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 ráadás.3

2018. július 27. - A Tengerész

Mai jó hír az Internetről, Istvánt visszasorolták  a szóló Földkerülő osztályba, hogy mik voltak a részletek, arról továbbra sem tudok semmit csak annyit hogy  "egy font hús"  az ára, azaz 24 óra büntetés.

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr2414145877

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2018.07.27. 17:46:02

Slatsot nem értem. Esélyesként ment idáig, fix 2.-3. helyen, erre most elindult délnyugatra, ezzel visszaesve a 6. helyre.
Vagy tud valamit, amit a többiek nem, vagy eltévedt az Atlantin...:))

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.27. 18:09:58

A két pont amiért István büntetést kapott:

BREACH OF RULES of NOTICE OF RACE.
1. Requesting and Accepting NON-EMERGENCY assistance on the SAT PHONE.
2. Entering a Port

@whale: Ő állítólag főleg úgy tájékozódik, hogy elbeszélget a hajókkal, akikkel összeakad.

whale 2018.07.27. 18:11:49

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: És azt nem tilos? Az nem számít külső segítségnek? Vicces...

whale 2018.07.27. 18:14:32

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: OK, nem tud térképen navigálni. De a kompaszát csak látja?:)

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.27. 18:20:28

@whale: Én is ezt kérdeztem. De a hivatalos honlapon olvastam még régebben, mintegy azt alátámasztva, hogy ettől az örülttől minden kitelik, és ezzel mennyi időt spórol. Tehát gondolom szabályos.

Közben meghallgattam ismét István és a Don beszélgetésének az első részét, és kiderült hogy 5 csavar hiányzott ami miatt a kuplung nem tartott "The clutch didn't hold". István nem érti hogy a szaki akit szerelte miért nem vette észre. Ez egy elég hihetetlen történet.

whale 2018.07.27. 18:32:18

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: Nemhogy a szaki, de a GYÁRTÓ, aki meglátogatta a rajt előtt, és volt egy próbamenete Istvánnal!!! Nem nézte át a saját cuccát, hogy rendben beépítették-e?!? (csak zárójelben. én mondtam, hogy a beépítéssel lesz a gond)
Egészen elképesztően hihetetlen ez a történet. Nyilván István is átnézte az egészet a beépítésnél, gondolom elolvasta a user manualt, nyilván tökéletesen tisztában volt a szélkormány működésével, mégsem vette észre, hogy mi a baj, így jött át az Atlantin.
Aztán a franciáknál a gyártó személyesen tette tiszteletét és ő sem...

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.27. 18:46:38

Nem, István azt mondja, hogy annyira megbízott a szakértőben, hogy nem is gondolt arra hogy baj lehet a beépítéssel. A baj az lehetett hogy azt a dobozt amiben a csavarok voltak külön kapta meg, és így gondolom elsikkadt valahogy a kapkodásban.
Amin viszont István értetlenkedik az az hogy a probléma nem ismétlődött meg amíg a gyártó a hajón volt.
Ja és végül : István csak azért állt neki szerelgetni a szerkezetet, mert a cseredarab csak 31-re érkezett volna meg.

whale 2018.07.27. 19:44:32

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: De azok a csavarok HIÁNYOZTAK VALAHONNAN, nem? Tehát voltak konkrét LUKAK a rendszerben, ahonnan hiányoztak! És ez nem tűnt fel senkinek??? Annak sem, aki az egészet gyártotta??? Ez egyszerűen nem fér a fejembe...

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.27. 20:11:30

@whale: Nyilván, de abból amit István fáradtan elhebeg a rádión nem állítható össze teljesen a történet. Ő azt gondolta hogy a gyártó átnézte tehát minden Jó. Ahogy mondja fel sem merült a fejében a lehetőség hogy valami baj lehet. Másrészt meg - mint mondja - ő olyan fáradt volt a kézi kormányzástól hogy nem volt rá energiája foglalkozni a problémával, míg le nem horgonyzott. A dobozt is csak akkor nyitotta ki.
A gyártó meg mivel meg volt róla győződve- gondolom én - hogy István jól tette össze a szerkezetet, állítólag csak a beállításokra koncentrált. ( Mivel Tengerész ott volt, gondolom majd elmondja mi is történt pontosan, ha tudja. )

Balaton Zoltán 2018.07.27. 20:21:04

Hááát...a Windpilotban alig van csavar !!!
Négy csavarral felszereled a tükörre ( ha nem teszed be őket nincs ami tartsa )
........öt csavarra emlékszem ott ahol felfogatod a szélkormányt a konzolra ( szintúgy, ha nincs benn a csavar, elveszted az egészet az első libbenésnél)
...... egy rögzíti a vízbe érő lapot és egy a szélkakast.... a többi részt készre szerelve küldik.
Nem lehet, hogy a valahonnan a kormányműből hiányzott az az öt csavar ?

whale 2018.07.27. 20:37:31

@Balaton Zoltán: Bármi lehet, de azért most így hirtelen elég nehezen tudok elképzelni öt olyan - felesleges?- csavart egy kormányműben, aminek a hiányától ne lenne kormányképtelen egy hajó.:)

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.27. 20:58:26

@Balaton Zoltán: Ott a beszélgetés István nevére bökve a ggr honlapján. A probléma részletezése kb. 1. 30 körül kezdődik. Sajnos István elég zavaros és persze a felvétel sem a legjobb minőségű. De határozottan említi a steering wheel drum -t és a két szerkezet összeillesztését is, amikor a csavarokról beszél szóval talán igazad van. Amit biztos az az hogy emiatt a csavarok miatt "the clutch wasn't holding". És később elmondja hogy így nem volt "solid connection" a steering wheel és a wind pilot között.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.27. 23:12:27

@whale: Az, hogy ki hányadik, gondolom egy egészen primitív szoftver sorolja be aszerint, hogy légvonalban milyen messze van a következő kaputól. Ez persze némi korrelációban lehet azzal, hogy ki kit hagyott le, vagy ki kitől maradt le, de ha látszólag messzebb van, de ott mások a szélviszonyok, történhetnek meglepő helycserék. Ezt az útvonalat a vitorlázás történetében hajók ezrei járták végig és a legnagyobb bizonytalanság az útvonal választásban mindig itt az egyenlítőközeli szélcsendövezetben volt.

whale 2018.07.27. 23:16:09

@A Tengerész: Igen, ezért mondtam, hogy vagy tud valamit, vagy eltévedt...:) Mindenesetre jelenleg feltűnően rossz irányba halad.:)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.27. 23:20:33

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: Sajnos nem tudom elmondani. Teljesen tanácstalan vagyok, különösen, hogy "hírzárlat" van. Tényleg nem tudok semmit és vad találgatásokba meg nem mennék bele.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.27. 23:42:12

@whale: Most nézem a széltérképet. Mark Slatsnak döntenie kellett. Miután a szél pont az ideális útirány felől fúj, 1. vagy megy ezen a csapáson tovább és reménykedik, hogy vagy "romlik" a szél iránya ( magyarul egyre negatívabb lesz a csapás) és akkor csapást válthat és megindulhat Afrika felé, vagy "javul" és akkor, pláne ha arra több a szél, körbevitorlázhatja azokat akik előtte vannak, 2. vagy csapást vált, de az pillanatnyilag annyira negatív, hogy kizárólag az előtte állók MÖGÉ vezet vele az útja. Egy versenyben a legbiztosabb módja a lemaradásnak ha valaki utána megy az ellenfeleinek. (kivéve persze ha a hajója sokkal gyorsabb azokénál, de hát itt nyilvánvaló, hogy ez kizárt) Mert azzal azért alighanem tisztában van, hogy előtte mennek azok akik a korábban is előtte álltak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.27. 23:49:11

@whale: Ahogy nézem 300 mérfölddel Marktól keletre ugyanezzel a dilemmával küzd a pillanatnyilag vezető Philippe is.

whale 2018.07.27. 23:54:02

@A Tengerész: Igen, most már, hogy volt annyi eszem, hogy rátegyem a térképre a szelet, meg a légnyomást, látom én is.:))

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.29. 12:01:49

Lehet, hogy mégis Slatsnak lesz igaza? :

www.facebook.com/goldengloberace/photos/pb.1751709878415736.-2207520000.1532857606./2090038714582849/?type=3&theater

Ez a forgatókönyv István szemszögéből még jó is lenne, akár több napnyi lemaradást hozhatna be a mezőny keleti részével szemben.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.29. 15:13:16

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: Könnyen előfordulhat. Az útvonalat a kereszvitorlázatú hajók korszakában számtalan, bark, klipper, windjammer tapogatta le és dokumentálta. Amikor a Chichester elindult a nevezetes szóló Földkerülő útjára, ezekből készült fel, majd könyvének is ezt a címet adta "Along the clipper way" www.goodreads.com/book/show/489.Along_The_Clipper_Way. A Dél-Amerika felé tett kitérő a szélcsendövezet elkerülésére nem hagyomány nélkül való. Slatstól, aki amúgyis hajlamos határozott karakteres döntések meghozatalára, nem meglepő ez az útvonalválasztás.

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.29. 16:01:32

@A Tengerész: Igen közben eszembe jutott, hogy a teljes Vendée Globe mezőny is ezt az utat választotta (nyilván mivel ősz volt, mások voltak a szélviszonyok). Talán még egy kicsit nyugatabbra is Slats-tól:
tracking2016.vendeeglobe.org/gv5ip0/
De már látszik az is hogy a Suhaili is erre ment 68-ban.

Közben István viszont mintha kelet felé próbálkozna. Nem tudom hogy mire készül de jó volna egy kis siker, mert a büntetéssel együtt most még a középmezőny is majdnem egy hétnyire van tőle. Amint nézem Fa Nándor itt még csak a 20. volt és onnan végül elég szépen felzárkózott az uszonyos hajók mögé. Szóval még van remény, itt nincs akkora különbség a hajók között.

whale 2018.07.29. 17:29:29

@FakezuVakeger: ? Mit akartál mondani? Mert, ha Kopár Istvánra gondoltál, nagyobbat nem is tévedhettél volna. Egyrészt hivatásos tengerész, aki az egész életét hajózással töltötte, másrészt a maroknyi magyar óceáni vitorlázónk között is elég jelentős sszemélyiség...

whale 2018.07.29. 17:42:20

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: Hát, ha találna jó szelet Afrikához közel, az jó nagy előnyt jelenthetne neki a többiekkel szemben, akik nagyot kerülnek Dél-Amerika felé.
Egyébként én azt gondolom, hogy az "igazi" verseny a Jóreménység után kezdődik majd, ott derül ki, dől el, ki mennyit bír, vállal, kockáztat...

FakezuVakeger 2018.07.29. 17:53:36

@whale Bosszankodva írtam. A szélkormány- ügy miatt. Mellesleg: összekolduljuk a minimalis mennyiségű pénzt, összekókányoljuk a hajót, átjövünk az óceánon úgy, hogy a szélkormány "hibája" majd a rajt után derüljön ki... (nincs nemzetiszín lobogó/zászló) ... Személyes hobbi az egész saját dicsőségre amatőr módon.

whale 2018.07.29. 18:09:52

@FakezuVakeger: Szerintem nagyon rosszul látod. Én inkább azt látom, hogy gyakorlatilag TÖKEGYEDÜL, ÖNERŐBŐL felkészült és elindult egy olyan versenyen, ami talán a Vendée Globe-nál is keményebb és nehezebb, ha csak azt nézem, hogy a zord körülményekből melyik mezőnynek mennyi jut...

csaba03 2018.07.29. 18:21:05

@FakezuVakeger: van nemzeti lobogó, azé az országé, ahol István 20 éve él

FakezuVakeger 2018.07.29. 19:51:37

@csaba03: az USA állami lobogója nem "nemzeti". Az USA nam "nemzetállam", nem egy "államalkotó nemzet" hozta létre.
De mindegy.

whale 2018.07.29. 21:54:01

@FakezuVakeger: Ahhoz képest elég komoly nemzeti öntudattal rendelkeznek...:)

csaba03 2018.07.29. 22:09:46

@FakezuVakeger: véletlenül éppen egy amerkaival sörözök, lefordítottam neki a kommentedet, azt mondta, bastard vagy, és azt üzeni, nézz utána a politikai nemzet fogalmának

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.30. 09:26:51

Bolond a világ: Míg egyesek - elégé el nem ítélhető módon - amatőrként, a maga megszállottságukból hajót építenek és földet kerülnek, mások - nyilván egy egész nemzet üdvére - profikat megszégyenítő módon keresnek a kákán is csomót.

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.30. 09:30:11

@whale: Szerintem ez sajnos elég mesebeli opció. Amint nézem sem a szél- sem az áramlattérképek nem szólnak mellette. Én már azt is szerencsés kimenetnek tartanám ha megspórolná azokat a vargabetűket amiket a keleti csoport csinált és azzal gyakorlatilag vissza is zárkózna rájuk. Aztán hosszú ez a verseny még nagyon sok minden történhet.
Abban igazad van hogy a déli vizek kritikusak lesznek. A VG mezőnyét az a szakasz majdnem megfelezte. Istvánék ráadásul kb. háromszor annyi időt töltenek el ott. Az előbbiek néha napi közel ezer km-t is megtéve ki tudták kerülni a hatalmas viharokat, ami ezekkel a hajókkal nem fog menni.

Balaton Zoltán 2018.07.30. 10:48:32

Ne feledd, hogy a VG hajóknak volt időjárásuk is ! Ezek a hajósok pedig - ha minden igaz - akkor nézhetik a felhőket meg az ég madarait.... Nekem tele lenne a gatyám, az biztos, haha !

Balaton Zoltán 2018.07.30. 11:17:24

Az előzőekhez: Ha nem lenne "amatőr hobbista" ahogy írtad, most otthon ülne úgy mint TE meg én és nyomogatná a billentyűket mint TE meg én. Én nagyon értékelem, hogy eladott és feladott mindent,azért hogy elindulhasson ! OK, nyilván Ő is hoz rossz döntést, ezért EMBER ! Emlékezzetek vissza, a VG-n is ki vitte el a népszerűségi pálmát ? Colman aki törött árbóccal a sor végén ért be, de beért és megcsinálta ! Istvánnak pedig csak azt kívánom, tegyen meg mindent amit lehet, a Tenger meg majd eldönti, hogy engedi-e vagy sem...... Egy magyar lobogó persze nekem is jól esne, de attól félek, István hajója nem ment volna át a magyar tengeri vizsgán, így maradt neki az amerikai lobogó :-) (Ha valaki nem értené, ez utóbbit viccnem szántam)

whale 2018.07.30. 17:29:11

@Ez A Nev Talán Nem Foglalt: Persze, tudom, wishful thinking. De jó lenne látni, ha húzna valami Slats féle váratlant és legalább az 5.-6. helyen beérné a többieket...

whale 2018.07.30. 17:29:47

@Balaton Zoltán: Jó, azért ott van nekik a jó öreg barométer is...:)))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.30. 17:43:48

@Balaton Zoltán: Egyébként van magyar lobogó, igaz csak egy kicsi, tudom, mert én varrtam rá kötelet, hogy ki lehessen akasztani a kabinban.

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.07.31. 09:01:17

@whale: Ha váratlant nem is húzott, de az elmúlt napokban elég jól elnavigált a szélmentes zóna határán, és így most napok óta jóval gyorsabb volt mint az előtte lévők. A kérdés az hogy most mit csinál, mert amint nézem innen kezdve elég erős szembeszél lesz.

Miranda Veracruz de la Hoya Cardenal 2018.07.31. 13:01:10

Hihetetlen, hogy mennyire nincs szerencséje a széljárással.Megjegyzem, az egész mezőnynek se. Elbújik a szél előlük :)

Ez A Nev Talán Nem Foglalt 2018.08.02. 12:18:47

Kinn van István eheti beszélgetése is a GGR honlapon. A vége felé van benne egy rövid magyar nyelvű üzenet is.

Balaton Zoltán 2018.08.05. 10:20:41

Nekem nagyon jól esett ! 6perc 10mp után van ez a rész.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.08.05. 10:35:22

@Balaton Zoltán: Örülök neki, mert engem meg egy kicsit elkedvetlenített. Vártam volna valami erős megnyugtatást, hogy a szélkormány végre olyan jól működik, hogy aggodalom nélkül tekinthetek a déli óceán "üvöltő negyvenesei" elé. Aztán meg kicsit fájt, hogy a magyar megszólalás előtt többször is (meg talán még utána is) elnézést kért a Dontól, hogy magyarul szólal meg. Ennyire szégyellnivaló magyarnak lenni? (de lehet, csak bennem teng túl a nemzeti büszkeség)

Balaton Zoltán 2018.08.05. 21:37:59

@A Tengerész: Nem tudom....... engem meg az zavart volna, ha azt mondja, hogy aggodalom nélkül tekint a déli óceán "üvöltő negyvenesei" elé ! :-)
Don felé pedig valahogy csak kommunikálnia kellett, hogy "kilép a vele való beszélgetésből" és szegény Don ebből egy kukkot sem fog érteni...hacsak nincsenek neki is magyar felmenői, haha... szóval szerintem ez így rendben volt, és én örülök ennek a kicsinek is.
süti beállítások módosítása