"Going with the Flow”
( Szójátéknál megáll a fordító tudománya. Mert magyarul " Sodródás az árral". De ugyanakkor az eredeti arra is célzás, hogy István itt a hajó különféle folyadékokat szállító csővezetékeivel halad..)
Don Casey egyik könyvében van egy fejezet, mely következő címet viseli: "Az öreg hajó", Ez volt a bibliám a Puffin újjáépítése során. Sajnos valamilyen okból kimaradt belőle a csövek cseréjének nehézkes volta. Ezek nehéz, merev, erősítettfalú csövek, melyek végigkígyóznak a régifajta hosszúkieles hajó padlódeszkái alatt és a hajó beépített bútorzatának előre kivágott nyílásain. Feltehetőleg ezt a munkát legalább két emberre szabták. nos, én egyedül maradtam rá, szóval az a verseny még el se kezdődött de már kettesben vagyunk a hajóval.
![tug-of-war-1-_-i-attached-a-messenger-feeder-hose-to-the-replacement-hose-to-drag-it-through-in-the-tight-places.jpg](https://m.blog.hu/ko/kopar/image/tug-of-war-1-_-i-attached-a-messenger-feeder-hose-to-the-replacement-hose-to-drag-it-through-in-the-tight-places.jpg)
Egy behúzómadzagot erősítettem a csere-csőhöz és azzal húztam át azt a szűk helyeken.
Egy trükk a húzóerő terelésére.
A lábammal a füles anyán átvezetett madzagot húztam, a kezemmel pedig a csövet etettem a fenékárok nyílásain, és végül a helyére is ment. (Amikor a hajómat építettem rengeteg ilyen feladatom volt, csövekkel, kábelekkel, vezetékekkel. Én azt találtam ki, hogy pl. a hajó orrába menő, a horgonycsörlőt tápláló vastag merev vezeték végére rákötöttem egy gumikötelet, áthúztam a hajó farában lévő gépházból ahonnan a kábel indult a starter akkuktól a közbenső nyílásokon át, megfeszítettem mint egy expandert, aztán a gépházból "etettem" a kábelt. Amikor elfogyott a húzóerő újrafeszítettem. Csak azért írtam le ide, hátha a módszer valakinek hasznára válik. Nagyon praktikus, bár persze sokat kell miatta ki-be, előre-hátra mászkálni. ( általában négykézláb, vagy hason csúszva)
Amikor a 1,5 hüvelykes (belső átmérő) Trident és Shield hajóra minősített csövekkel birkóztam, hogy a helyükre gyömöszöljem azokat, gyakran eszembe jutott Laokoónnak, a trójai papnak a szobra, akit a fiaival együtt két tengeri kígyó ölt meg, miután figyelmeztette a trójaiakat a faló veszélyes voltára. Apropó! Irigylem annak az ismeretlen nagy művésznek a tehetségét, aki képes volt remekművében kifejezni, a szörnyekkel szemben, elsősorban a fiai életéért küzdő apa agóniáját.
A gépház aránylag kellemes helye lehetne a csőszerelésnek, mert minden vég egy helyen van, nem kell hosszúkat bújtatni, viszont itt a szűk hely miatt keserves a munka. ( megint csak a saját hasonló körülmények közt végzett munkámra gondoltam e sorokat szerkesztve, akkor gyerekkorom szerencsétlen hadirokkantjai jutottak eszembe, akik mindkét lábukat elvesztették és combcsonkjukon egyensúlyozva, kezükkel "járva" közlekedtek, na nekik lett volna ideális munkahely a gépház, ahol a lábaknak gyakorlatilag egyáltalán nincs hely.)
Itt jobban látszik a gépház..
Csöveim az Amazonas folyam anakondáihoz hasonlóan viselkedtek, a velük való küzdelem során gyakran használtam erős kifejezéseket, szerencsére többnyire magyar nyelven, így kevesebb megrökönyödést okozva környezetemnek. Mi célt is szolgálnak a Puffin-on a különféle csövek? A legfontosabb és a legkritikusabb részek természetesen a fenékcsapokhoz való csatlakozások. A hajótest minden megerősítése hiábavaló, ha az azon átmenő szerelvények és az összekötő csővezetékek utat adnak a tengervíznek. És most még több csővel rendelkezem mint korábban, amióta megkettőztem a cockpit vízkiürítőinek a számát.
![img_3599.jpg](https://m.blog.hu/ko/kopar/image/img_3599.jpg)
Egyes csöveknek a bilge legmélyén kell végződniük. (a "bilge", az magyarul fenékárok, szóval a hajóbelső padló alatti tere, a magyar hobbi/sporthajózás nyelvében megmaradt németből "bilgének".)
Másik hozzáférési hely a konyha alatti részen.
Sok lehetőség sajnos nincs a spórolásra, ugyanis az USCG (USA Parti Őrség) által jóváhagyott csövek és azok szerelvényei drágák. És ahogy korábban annyiszor, most is rengeteg időt vesztegettem el az olyan jól ismert gyártókkal, mint pl. a Trident Marine-nel való kapcsolatfelvételre. Még csak válaszra se méltattak. A Jamestown Distributors és a Lewis Marine adott pár lélegzetvételnyi könnyebbséget, de még mindig rengeteg pénz kell a többi szükséges csővezetéki elemhez, szivattyúk és javítókészletek, az SS Marine tömlőszorító bilincsek, csatlakozók, adapterek és könyökidomok, stb. beszerzéséhez. Csak magának a motornak szüksége van többféle csőre, tengervíz szűrőkre, légbeszívó szelepekre, kipufogógáz elvezető csövekre, gázolaj hozzá- és elvezető csövekre, plusz levegőellátás.... …. gyorsan elfogy egy 50 láb hosszúságú tekercs.
![cleaning-the-built-in-freshwater-tank.jpg](https://m.blog.hu/ko/kopar/image/cleaning-the-built-in-freshwater-tank.jpg)
A beépített édesviztank átmosása a tisztítónyíláson keresztül.
![new-trouble-maker.jpg](https://m.blog.hu/ko/kopar/image/new-trouble-maker.jpg)
Az új bajkeverő ennek a tisztítónyílásnak a zárófedele, ami nem tömít rendesen, mert a menete eltorzul a három évtized alatt.
Sajnos a tömítőgumi csere nem oldotta meg a szivárgást.
A radikális megoldást a "3M" 5200-as kódjelű anyagával végrehajtott tömítés jelentette, mely sajnos örökre lezárta a nyílást.
Két édesvíztankom van, ami kétszer annyi csőnek a behúzását és bekötését jelenti. A közel egy éves megállás nélküli verseny alatti édesvízzel való takarékoskodás érdekében, kénytelem voltam egy testreszabott tengervíz rendszert alkotni. Tengervizet vezettem a WC öblítőbe, a konyhai mosogatóba és a cockpitba, a trópusi zuhanyozásokra, illetve, hogy egy véres halfogás után legyen mivel leöblíteni magam. Létfontosságú a szerelvények és berendezések felszerelésénél a megfelelő sorrend, nehogy csapdába ejtsük saját magunkat.
Az új üzemanyagtank ugyancsak Gary alkotása.
Akárcsak a pót-édesvíztank.
Az új üzemanyagtartály ágyazata....
....és rögzítése.
Az új édesvíz póttank tökéletesen belepasszol a korábbi fekáliatank helyére.
A korábban összegányolt Whitlock kormány prímán működik, miután Gary átalakította a kormánytengely karját (lásd a 10. részt).
Az új Selden árboctalp felszerelése némi kikapcsolódást jelent a csőszerelés borzalmai után.
Vizes rendszer nem létezik szivárgások nélkül. Szinte az összes lábbal működtetett szivattyút fel kellett újítanom, ki kellett cserélnem a WC-ben és a mosogató lefolyóban az összes tömítést, de a legnagyobb tömítetlenség éppenhogy eltávolított a Puffintól, merthogy az a floridai házunk nagy beázása volt. A tető amúgy egyáltalán nem öreg és az elmúlt pár évben jelentős mennyiségű pénzt is költöttünk a foltozgatásra, de a tetőfedő nyilvánvalóan kontár volt. A legutóbbi floridai özönvízszerű eső új tetőhéjalás tervbevételére kényszerített bennünket. Nos EZ biztosan nem szerepelt a terveim közt. Hogy is mondta Churchill? " Ha átkelsz a poklon, ne állj meg útközben!"
Folytatása következik.