2018. szeptember 23. Az alábbi Emailt Németh Tibortól kaptam. ( ő az a magyar rádióamatőr aki próbál a lehetőségek szerint kapcsolatot tartani Korár Istvánnal)
"Tegnap este sikerült Istvánnal a kapcsolat. Szétszedte a rádiót és tisztító folyadékkal lemosta és kiszárította így
sikerült beszélnünk. Sajnos minden egyéb elektromos berendezése tönkre ment. Jó a rosszban, hogy a jobb oldala
vízben maradt és így a hydronak nem történt baja és tudja tölteni az akkumulátorokat.Tegnap vihar vitorlával ment. De mondta, hogy rövidesen felöltözteti a hajóját és elindul a Tapio után. Sajnos a borulás előtt nyitva maradt résnyire a kabin ajtó és ezért ment be sok víz."
2018. szeptember 24. Emelkedett pillanatok. Az ausztrál központ koordinálta akcióban sikeresen kimentették Abilash Tomyt és Gregor Mc Guckint. Elérte mindkettőjüket az "Osiris"
francia halász járőrhajó és előbb Tomyt majd Gregort is a fedélzetére vette. A mentést a levegőből követték mind az ausztrál, mind az indiai légierő Boeing P-8 távolfelderítő gépei. Tomy mentésének légifelvétele itt látható https://www.facebook.com/markslatsadventure/videos/2064728253857863 Ahogy a felvételen is látszik, szerencsére az időjárás is kedvezőre fordult, ami nagyban megkönnyítette a mentést. Abilast az Amszterdam szigetre viszik, ahol a hírek szerint jól felszerelt, röntgennel és ultrahangos készülékkel rendelkező egészségügyi állomás van. A két hajót úgy tűnik, legalábbis egyelőre, a sorsára hagyták.
Segítséget kaptam hiányos angol tudásomhoz ausztrál barátomtól. Szóval a "knockdown" ami Istvánnal történt az azt jelenti, hogy a hajó az oldalára dőlt, azaz az árboca a vízre feküdt. Ugyanilyenről számolt be a holland Mark Slats is. Gregor és Tomy viszont 360 fokot borult, ezért szakadtak ki az árbocaik ( és Tomy nyilván ezért zuhant a hátára). A jelentős nyílttengeri tapasztalatokkal rendelkező Larry Pardey, népszerű vitorlás könyvek szerzője szerint csupasz árbocokkal vitorlázni viharban, nagy hullámokon kezdetben élvezetes, de rendkívül borulásveszélyes. Az ír fiú pedig ezt tette a verseny honlapján közölt beszámoló szerint. A Pardey által javasolt megoldás, egy kis viharvitorla felhúzása és vonszolt úszóhorgony az iránytartás végett. Emlékezzünk vissza, Are Wiig "heave-to"-ban borult https://en.wikipedia.org/wiki/Heaving_to ami ugyancsak nem a Pardey által javasolt módszer. Persze "odalent délen" ilyen időjárási körülmények közt, nincs holtbiztos módszer a havaria elkerülésére. Nem véletlen, hogy a modern, gyors sikló hajókkal történő legújabbkori Földkerülő versenyek során, miután a nagyobb sebesség lehetővé tette a legrosszabb időjárási körülmények naptári előfordulási időszakának elkerülését, nem járnak vitorlások az évnek ebben a szakaszában arrafelé.