Tegnap Kopár István áthaladt az egyenlítőn. Innentől jó néhány hónapon át a déli féltekén folyik majd a küzdelem az elemekkel és a versenytársakkal.
Néhány megjegyzés a https://yb.tl/ggr2018# nyomkövetőhöz, amin (feltehetően) mindnyájan követjük a versenyt. Kissé megtévesztő lehet az az adathalmaz, amit a kurzor valamely hajóra helyezésekor kijelez az adott versenyzőre a gép. Az első adat a sebesség ( speed). Ez biztos, hogy nem az a sebesség amivel aktuálisan halad a hajó abban az időpillanatban amikor a földrajzi pozíció is rögzítésre került ( Position at...) Ez egy számított érték lehet, feltehetően valamekkora megtett út átlaga. A másik fontos adat a DTF , azaz a célig légvonalban (egészen pontosan "gömbi főkörön") hátralévő út . Ennek alapján jelöli meg a szoftver azt, hogy ki hányadik helyen áll. Namármost miután a hajók nem légvonalban haladnak, hanem az aktuális szelek és áramlások mentén, ezért , hogy ki éppen hányadik és kinek épp hány megtett mérföldje van, illetve mennyit kell még teljesítenie, valamint hogy mennyi a napi teljesítménye (Distance last 24 hrs.) nem feltétlen tükrözi a tényleges pozíciót. ( sajnos mindezen okoskodás nem változtat azon a tényen, hogy a térképre nézve világosan látszik, hogy hősünk pillanatnyilag utolsó helyen áll a kikötés nélküli osztályban, de reméljük ez még változni fog ) Ezért van az, hogy például, miközben a hajók egészen biztosan "előre" haladnak, az imént Gregor Mc Guckinnak mínusz nyolc mérföldes napi teljesítményt írt ki a szoftver, mert az csak a cél felé (jelen esetben a Jóreménység foka) mutató útvektort értelmezi "előre"-haladásként.
Más. A GGR honlapját nézve rejtélyes írásos üzenetek érkeznek minden nap a versenyzőktől műholdas telefonon. Magam sem tudtam értelmezni például az egyiket ami Kopár Istvántól érkezett és így "szólt" 37GDACTIONRICHNIGHT&DAY:WINDPILOTSERVOPENDULUMCAMEAPART&MLYARDB Segítséget kértem Évától, István feleségétől, aki kapcsolatban áll Iannal, István team managerével, aki hivatalból tartja a kapcsolatot a a verseny alatt a rendezővel. Nos a válasz ez volt: " eseményben gazdag éjszaka és nap, a wind pilot ingája széttört “ a többihez most tanulom a kód feltörést, hát mert az én férjem már ilyen hogy még a kódfeltörők sem értik öt.
Amit még nem tudtam és ezt is Évától tudom immár, hogy NAPONTA kötelesek a versenyzők ilyen Emaileket küldeni. Ezeknek egyik célja, hogy túl a YB nyomkövetőn, a műholdas telefon alapján is regisztrálja a rendező a versenyzők napi pozícióját ( ugye a nyomkövető akár el is romolhat) és a befutó után ezeket össze lehet vetni a versenyzők navigációs számításaival, ezzel kontrollálva, hogy nem alkalmazott e tiltott eszközt. A másik cél ennél sokkal földhözragadtabb. Bizonyára feltűnt, hogy időnként reklámok jelennek meg a YB kép jobb felső sarkában. Nos minél nagyobb a felhajtás, annál nagyobb a reklámértéke a versenynek és hát mért pont EZ ne a pénzről szólna amikor MINDEN arról szól lassan... de lehet ez csak az én antik lelkemnek fáj. Amúgy a napi Email annyira fontos, hogy ha valaki kihagyná, az 50 € büntetést fizet. Igor Zareckíj, aki gyakorlatilag nem beszél angolul (ez őt szemmel láthatóan egy percig sem izgatta Les Sblesban sem, fiatal feleségével az oldalán vidáman szívta a bagóját és úgy tűnt a vodkát se nagyon tette messzire magától, az angol nyelvű társalgást meg a team manargerére bízta, egy fiatal srácra, akinek kifogástalan volt az "amerikai" beszéde), ezt olyan praktikusan oldja meg, hogy naponta lejelenti " ESMERALDA OK", aztán feldughatja magának a komité az ötven euróját. ( csak úgy mondom, a franciák se jeleskedtek angol nyelvből)
Utóirat. aug. 8. szerda. Éva rámírt, hogy nem jól tudom. A napi írásos üzenetek nem a műholdas telefonon érkeznek, hanem ugyancsak a YB nyomkövetőn, ami ezek szerint erre is alkalmas. István napi üzeneteit és heti telefonbeszélgetéseit itt http://goldengloberace.com/skipper/istvan-kopar/ ( legördítve az általános rész után) lehet megtekinteni. Az írásos üzenetek megfejtésre továbbra se vállalkozom. Annyi kiderült belőle (Évának), hogy ez István tizenharmadik egyenlítő átkelése, reméli a 14. is sikerülni fog amikor a Horn fok után visszafelé tart az Atlantin.
Még annál is utóbb-irat. Nézem a szél előjelzést a https://yb.tl/ggr2018# -en. Úgy tűnik megint igaz lesz a régi mondás, "az elől levőknek jön be mindig". ( mármint a kedvező szél) 11-ére előre tolva a szél-előrejelzés csúszkáját a kis zászlócska alatt, 7-9-es Beaufort fokozatú bőszeles menetet jósol Fokváros felé. Miközben a középmezőny egy nagy világoskék lavórban fog rohadni....persze csak ha hinni lehet a meteorológiának. ( alighanem kell, az óceáni előrejelzések sokkal pontosabbak mint a szárazföldiek)