Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

Megérkeztünk.

2017. augusztus 20. - A Tengerész

Mármint a jelenbe. Remélem mindenki figyelmesen elolvasta a korábbi fejezeteket, mert anélkül felkészülését, legalábbis Kopár Istvánból, alkalmatlannak vagyok kénytelen nyilvánítani a továbbiakra. Szóval 2018 június 30-án indul az angliai plymouthból a Földkerülő vitorlás verseny, melyen hősünk leghatározottabb szándéka elindulni. A verseny apropója, az első ilyen verseny fél évszázados évfordulója. Az 1968-69 évben a Sunday Times  által rendezett Golden Globe Race fődíját az a versenyző nyerte, aki egyedül vitorlázva, kikötés és külső segítség nélkül, a legrövidebb idő alatt kerülte meg a Földet kelet-nyugati irányban, három kontinens legdélibb fokát passzálva. Ezek a Jóreménység foka ( Afrika), a Leeuwin fok ( Ausztrália) és a Horn fok"( Dél-Amerika). goldengloberaceroute.pngAz útvonal azonos azzal amit a gőzhajózás megjelente előtt a vitorlás hajók bejártak a nyugat-Európa és a távol-kelet közti kereskedelmi útjaik során. Csak a két csatorna, a Panama és a Szuez csatorna megépülte után változott a világkereskedelem hajózási útvonala, egyúttal  a klasszikus keresztvitorlázatú hajók,  windjammerek preussen.jpg(Vajh  létezik e ennél szebb ember alkotta tárgy? És el kellett szenvedniük, hogy árbocaiktól megfosztva gőzbárkák vonszolják őket szénnel megrakva uszályként a rivális gőzhajók kiszolgálására.) végpusztulását és a klasszikus tengerészkedés kimúltát hozva magával. A csatornák a korábbi életveszélyes hajózást nagyjából rutinfeladattá tették, mára a tengereken szinte vasúti menetrendi pontossággal járnak a hajók, bár a hajózás továbbra is veszélyes üzem maradt, de a kockázat a korábbihoz képest elenyésző. Erre az útvonalra írta ki versenyét a Sunday Times 50 éve. Hatalmas teljesítmény volt ez attól aki végigvitorlázta, korábban nem is sikerült senkinek ( akik megtették ezt az útvonalat egyedül, azok több kevesebb megállással, kikötői tartózkodással, hajójuk sebeinek befoltozásával tették). Aki elolvasta a korábbi fejezeteket  annak nem kell ecseteljem a veszélyeket, amire elég bizonyíték, hogy az induló kilenc hajóból egy elsüllyedt ( a versenyzőt megmentették), hatan feladták a versenyt, egy pedig öngyilkos lett, mert csaláson érték.  Mindössze egy versenyző, az angol Robin Knox-Johnstonknox-johnston.jpg teljesítette a távot, ezzel elnyerve a trófeát és a vele járó 5000 font díjat. A verseny megnyerésére komolyan esélyes volt a francia Bernard Moitessier,moitessier.jpg de miután megkerülte a sorrendben harmadik fokot a Hornt, elment a kedve az egésztől, még a jelentős pénzdíj sem érdekelte, hanem áthajózta a dél Atlanti-óceánt, ismét megkerülte a Jóreménység fokát és a Leeuwin fokot és Tahitin kötött ki. ( Moitessier könyve "A hosszú út" magyar nyelvű kiadásnak szakmai lektora voltam, merem állítani, hogy Moatissier nem egyszerűen vitorlázó volt, hanem lelke egy volt a tengerrel, hajózása költészet, élete tán egy albatroszé emberbőrben.)   Máig vita tárgya, hogy ha teljesíti a versenyt vajh ő vagy a brit nyert volna, mindenesetre a tény az, hogy miután ez a rendkívüli teljesítmény ( nem egyszer, hanem másfélszer kerülte meg a Földet egyedül megállás nélkül, erre azóta se volt képes senki) természetesen a verseny feladásának minősült, az egyetlen befutó lett a győztes, kiérdemelve ezzel a díjon kívül azt is, hogy a királynő Francis Drake kardjával üsse lovaggá.

Szóval pontosan ezt a versenyt másolja le most Don McIntyre, jelen verseny kitalálója és rendezője, az eredeti, Sunday Times rendezte verseny  50 éves évfordulója apropóján, Sir Robin védnökségével. Hogy pont ugyanolyanok legyenek a feltételek, a következőknek kell mindenben megfelelni:

- A résztvevő hajóknak ugyanabba a kategóriába kell tartozniuk, mint Robin Knox hajójának, azaz hosszuk a 32-36 lábnak (9.75 – 10.97 m) kell lenniük.

- Nem indulhat kifejezetten erre a versenyre tervezett, az elmúlt 50 év technikai fejlődését és anyagait magában hordozó hajó, csak olyan egytörzsű ( szóval katamarán kizárva), melyet 50 évvel ezelőtt már sorozatban gyártottak. 

- Semmiféle eszköz, mely 50 évvel ezelőtt nem létezett, nem kerülhet a hajóra és nem kerülhet beépítésre a hajóba. Tehát nincs műholdas navigáció, robotkormány, elektronikus műszerek, (beleértve a hagyományos navigáció legfontosabb eszközét a pontos órát, tehát nincs kvarcóra, Kopár Magyarországon jártakor egy magán gyűjtő múzeumából kapott két kronométert ) és kiváltképpen nincs parti segítő csapatok támogatása interneten, vagy rádión keresztül, időjárási frontok észlelésére marad  a barométer, esetleg a mechanikus barográf. Rádiózni csak az akkoriban már használatos rövidhullámú rádióval a korlátozott légköri terjedési miatt meglehetősen szűk keretek közt, azt is csak és csakis a hajó pozíciójának jelzésre és kapcsolat tartásra a családdal. Ugyanezen szabály kizárja az egyéb felszerelési tárgyak köréből a modern hajóépítő, kötél és vitorla anyagokat, tehát nincs kevlár, karbon, epoxi és egyéb szuperanyagok. ( Ha az ember a régi képeket böngészi, melyekből kettőt is idemásoltam az aktuális nevekhez, azonnal látja, hogy az még egy egészen más korszak volt, pl Moitessier leírja a könyvében, hogy árbocnak fa villanyoszlopokat használt.)

Folytatása következik.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr2112764374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2017.08.21. 11:32:06

MICSODAAAA?!?! Ez eddig elkerülte a figyelmemet! Ez nagyon durva! A hajó akkor nem is lehet új? Vagy lehet újat építeni, de csak 50 éves típust? Kenderkötéllel, faárboccal, vászonvitorlával? Alu, dacron lehet?
Bár nagyra becsülöm Fa Nándort is, meg a hájtek, karbon IMOCA60-ast, de ennek az útnak sokkal nagyobb sportértéke van a szememben, mint egy rohanógéppel 3 hónap alatt megkerülni az Antarktiszt...
Könyv megrendelve.
Azért remélem legalább egy EPIRB-et visznek. Bár a déli vizeken majdnem mindegy...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.08.21. 16:35:25

@whale: Pontosan. Nem lehet új hajó. Olyan típushajónak kell lennie az adott méretben, amiből 50 éve legalább 50 darabot gyártottak szériában, ezzel zárják ki, az ügyeskedést. Alu, dacron, perlon kötél, rozsdamentes veret lehet, azok már voltak 50 éve, de az azóta lettek kizárva. És nagyon úgy tűnik, hogy a versenyzők többsége is ötvenplusszos, bár ez nincs előírva. István pl 64.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.08.21. 16:38:12

@whale: Ja és a mostani rohanógépekkel elért hetvenvalahány nap helyett ezek a fele akkora hajók kb 300 nap alatt fogják megtenni a 30000 tmf-et, már akinek sikerül.

whale 2017.08.23. 17:36:39

youtu.be/q7oVv9BpSrQ?t=2m38s

Itt azt mondja a bácsi, hogy 88 előtti hajóval lehet nevezni.
süti beállítások módosítása