Szitnyai Jenő emlékblog

GGR 2018 ráadás 30.

2019. január 11. - A Tengerész

2019. január 11. Rossz hírrel kezdem. Egy korábbi fejezetben bemutattam Robin Daviet

davie_az_arbocon.jpg

 

(https://kopar.blog.hu/2018/04/05/ggr_2018_34_resz), mint a verseny résztvevőjét, aki azonban a rajt előtt vagy két hónappal visszalépett de megmaradt a verseny "környékén", a rendező Don McIntire gyakran konzultált vele, a verseny honlapján mint szakértő többször megjelent videókon, legutóbb a Jean-Luc árbocának sérülését magyarázta emlékeim szerint. Nos a tapasztalt veterán vitorlázó, aki már három szóló Földkerülést teljesített, 5.-én indult Les Sables d'Olonneból haza az angliai Falmouthba ( ez kb. 300 mérföldes út), ahova terve szerint 8.-án érkezett volna meg. De azóta semmi hír nincs róla. Az angol parti őrség keresi, de EPIRB jel ( az a bizonyos automatikus jeladó, ami rádión adja a pozíciót, ha vízbe kerül) nincs róla, így nem lehet még sejteni se hogy hol lehet. Általános riasztást adtak ki a térségre minden hajónak.

És "ha már" akkor nézzük hogy is áll a verseny. Kopár Istvánnal kezdem. Tegnapi telefonbejelentkezése szerint ( https://soundcloud.com/goldengloberace/istvan-kopar-weekly-satellite-call-10012019?in=goldengloberace%2Fsets%2Fistvan-kopar&fbclid=IwAR1bE258L4Rb3IBO6AGv3LRvC1sKTsCoqe634iwZmcdAgZD1YLY5UKgZeU4  magyar szöveg 9:12-től) végre kiegyenesedett az időjárás. Panaszkodik a szokásos nehézségekre, a kormány bizonytalanságára, csak remélni lehet, hogy ha 25000 mérföldet kitartott, azt a hatezret ami még hátravan, csak kibírja valahogy. Negyedik helye nem látszik veszélyeztetve Tapiotól, aki alaposan lemaradt, küszködve az elkagylósodott hajófenekével, nagyjából most van ott ahol szegény Susie  elvesztette hajója árbocát. Ahogy arra is kevés az esély, hogy lehagyja a mintegy 1100 mérfölddel előtte haladó Uku Randmaat, szóval a befutó sorrendje nem valószínű, hogy változik a jelenlegi álláshoz képest ... HACSAK... elől nem lesz változás. Mert itt azért izgalom is lehet. Mark Slats rendkívül látványosan tör előre, fokozatosan koptatva hátrányát, mely a célhoz mérve immáron alig több mint 200 mérföld! ( a rend kedvéért 370 km) A térnyerésben jelentős szerepe van annak, hogy az első helyen álló  VDH hosszasan időzött egy "lavórban" ( szélcsendzóna), miközben Markot meg friss szél segítette, továbbá iránnyal szembe fúj a szél és ha a franciának éppen pont azon a csapáson kell hajóznia, melyen a sérült árboc kímélése miatt csak kisebb vitorlafelületet tud használni akkor az előnye könnyen tovább csökkenhet. Szóval lehet mégiscsak izgalmas lesz a befutó. Rengeteg találgatás, időjóslás megy a neten, szakértők és mégszakértőbbek latolgatják az esélyeket, én egyrészt nem vagyok az, másrészt ha az lennék akkor meg pláne óvakodnék a bizonytalan okoskodásoktól, mindenesetre nekünk pártatlan nézőknek ( ha már azért nem drukkolhatunk sajnos, hogy István fusson be elsőnek) izgalmas befutóban lesz részünk. Addig meg drukkoljunk annak, hogy Robin Davie egészségben előkerül!

Ja még valami, továbbra sincs hír Igor Zareckíjről, akinek elvileg már csak három napja van visszaérni Moszkvából az ausztráliai Albanyba, hogy folytassa a versenyt. Ha csak nem tartogatnak valami meglepetést, ez alig látszik valószínűnek.

2019. január 12.   Megvan Robibn Davie! Kutyabaja, csak miután legyengült a szél, ráadásul az a kevés is szembe fújt  nem volt sok kedve forgolódni kreuzban, hosszú csapást húzott kifelé a tengerre, ezzel kikerült a parti VHF rádióállomások hatósugarából, meg a hajók szokásos útvonalából is (ez szólóvitorlázóknál egyébként is szempont, kevesebbet kell aggódni, hogy legázolja egy óriás konténerszállító). Így csak akkor tudta meg, hogy eltűntként keresik, amikor nagyobb lett a felhajtás körötte. Mindenkit megnyugtatott, hogy semmi baja, gond nélkül vitorlázik Falmouth felé.

megvan_a_davie.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr7014556594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balaton Zoltán 2019.01.12. 21:30:15

Csak egy kérdés: Tapio a rajzolt útvonala szerint tett egy kitérőt Susie hajójához.... Nem tudjátok, hogy megtalálta-e ? Úgy tűnik GPS jele még mindig van a hajónak, tehát lehet, hogy nem süllyedt el s akkor Tapio is megtalálhatta.

ostvan2 2019.01.14. 13:17:10

A térkép szerint a versenyen kívüli hajók közül csak Gregor McGuckin hajójának van mai napi pozíció-adata, tehát az valós lehet. A többieké mind azt a helyet mutatja és abban az időpontban, amikor a skipper elhagyta a hajót.

ostvan2 2019.01.14. 13:19:58

Azért elgondolkodtam azon, hogy külső segítségnek minősül-e, ha egy GGR versenyző talál egy elhagyott hajót és arról valamit el tud hozni? (Most azzal ne foglalkozzunk, hogy ezt technikailag miként lehet megoldani, veszélyes, vagy nem, stb.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.01.14. 16:50:12

@Balaton Zoltán: Már csak az a kérdés mért tenne ilyet. Ivóvizének a végén járt a lány, mondjuk kaját esetleg, mert Tapio azért elég sokáig fog még időzni a tengeren. Persze kérdés milyen állapotban lesz a tenger egy melléálláshoz. Aztán az, amit mi itt látunk, hogy "ott van mellette", az 100 mérföld is lehet. Radarja nincs, de ha lenne is az árboccal együtt a radarreflektor is elveszett, napszak és látótávolságfüggő megtalálni szemmel, szóval leginkább tű a szalmakazalban. Azt hiszem még helikopterrel is nehéz lenne megtalálni, ha a lemerült akku miatt már nem működik a jeladója.
@ostvan2: Gondolom ez a rendezőnek is fejtörést okozhatna, de aligha kerül ilyesmire sor, fentebb írtam, hogy szerintem mennyire elméleti a kérdés. Az hogy a jeladó nem működik, persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy elsüllyedt a hajó (bár Susieé és Loïc Lepageé alighanem igen, mert az övék valamilyen szinten lékesedett), jelentheti azt is, hogy csak nincs ami adja neki a villanyt. Az indiai haditengerészet Abilash hajóját emlékeim szerint hazavitte. Mondjuk az ő felkészültségük ehhez maximálisan adott volt. tehát igazából csak az ír fiú hajója menthető, de most nézem, már rajta sincs a térképen, tehát alighanem már ki is mentették.