Szitnyai Jenő emlékblog

GGR 2018 ráadás 7.

2018. augusztus 21. - A Tengerész

Mai hír ( hüm.... most látom, hogy 1:30, szóval másfél órjája holnap van) Németh Tibitől ( ő a hazai rövidhullámú rádiókapcsolat), István úrrá lett az orrkamrába beszivárgó vízen, egészen vicces volt a hiba, egyszerűen lelazult ( vagy elfelejtődött felszereléskor meghúzódni) az anya ( vagy anyák) ami a veretet tartja, miután István meghúzta úgy tűnik megszűnt a szivárgás, reméljük így is marad. István (talán épp fentiektől) határozottan jó lelki és fizikai állapotban van, remekül érzi magát és minden hazai szurkolót szeretettel üdvözöl. A lassú menetet okozó kevés szél miatt nem tölt a hidrogenerátora és a szélgenerátor is alig, de azért így is 80 % -on van az akkuk töltöttsége. Viszont tele a tenger úszó szeméttel, ami jobbára PET palackokból, hordókból és egyéb műanyag vackokból áll.

A villamos energiatermelés azért sarkalatos pont, mert ez az egy dolog aztán egyáltalán nem ugyanolyan mint az 50 évvel ezelőtti versenyen volt. Akkor nem voltak áramfalók a hajókon, most meg ott a rádió, a műholdas nyomkövető, lámpák és a satellit telefon. A finn Tapio Lehtinen komoly bajban is van, lemerültek az akkujai, mert a hidrogenerátora bekötése leégett, szélgenerátora meg emlékezetem szerint nincs, ezen a képen se látom sehol. ( bocs, a dátum nem volt beállítva a gépen, pár nappal a rajt előtt készült)20150601_082708.JPGAzért érdekes a dolog, mert  még irigyeltem is Tapiot, hogy a hajójának a deckje, + a cockpit habléc oldala is szinte ki van tapétázva napelemekkel. Ez azt jelenti, hogy nem sokat süthet a nap arrafelé amerre járnak. Tapio engedélyt kapott, hogy csak naponta egyszer kapcsolja be a nyomkövetőt az SMS-ben történő bejelentkezés idejére, ezzel takarékoskodva a villannyal, hogy rádiója van e azt nem tudom, de ha van is, ezek után biztos nem tudja használni. Mindazonáltal Tapio kijelentette, hogy esze ágában sincs kiállni szerelni Fokvárosban, folytatja a versenyt a kikötés nélküli osztályban.

A többieknek is van bajuk elég, többen említik a sok úszó szemetet amivel ütköznek ( ez se volt 50 éve még), Gregor McGuckin még elhagyott halászhálóba is gabalyodott, bár ennek ellenére parádés teljesítményt nyújtott, az elmúlt egy hét alatt a nyolcadikról az ötödik helyre feljőve.

Loic Lepagenak fogytán az ivóvize. Hacsak nem kap jelentősebb esőt, amit gyűjteni tud, alighanem kénytelen lesz kiállni vizet felvenni Fokvárosban, ezzel a Chichester osztályba kényszerülve.

Susie Goodall hajójába is szivárog a víz. Akik elejétől olvassák ezt a blogot, talán emlékeznek arra, hogy milyen alapos munkát végzett István a vantnik (árboc merevítő állókötélzet) fedélzeti bekötőpontjainak beépítésekor. Hogy nemcsak a fedélzethez, nemcsak a hajó oldalához, de még a belső válaszfalakhoz is ki van merevítve a fedélzeti veret. Nos Susie gyári építésű hajóján aligha végeztek a profik ilyen alapos munkát, a veretek ( vagy legalábbis némelyikük) mintegy 2 mm-t kiemelkedtek a deckből, ami sajnos azzal jár hogy ott beszivárog a víz a lakótérbe.

Mark Slats aki magabiztosan tartja második helyét, most, hogy már meglehetősen hideg kezd lenni arrafelé, szomorúan tapasztalja, hogy elfelejtett kesztyűt bepakolni és aggódva tekint a déli óceánon történő orrvitorlacserékre. A hidegre amúgy kb. egy hete István is panaszkodott, éjszaka aggódva kémlelte a tengert, mert az a kényszerképzete támadt, hogy netán egy jéghegy úszott fel ilyen messzire.

Közelg... illetve pontosabban a hajók közelednek a Jóreménység fokához, az első helyen álló Jean-Luc várhatóan a hét végére passzálja  az Agulhas fokot, amiről Kopár István a könyvében úgy nyilatkozott, hogy "a Föld legnagyobb hajótemetője", sokezer tonnás hajók törtek már itt ketté és süllyedtek el percek alatt, szóval  az igazi megpróbáltatások csak most kezdődnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr6914188257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2018.08.21. 03:45:06

Hát igen, a durva rész most kezdődik majd. Túlélni a Jóreménységet, majd az Antarktiszkerülés, ami a Horn-fokkal zárul és amikor már mindenki hazagondol, akkor még a Falkland utáni zűrös vizek...
Végigmondani is hátborzongató.

zuulululu 2018.08.22. 07:33:17

Műanyag mindenhol az oceanokon, borzasztó szomorú :(