Szitnyai Jenő emlékblog

GGR 2018 39.rész

2018. május 10. - A Tengerész

A Puffin Kopár Istvánnal és Ian Gumprechttel április 29.-én 9:30-kor indult New Yorkból és  május 5.-én 7:30-kor érkezett meg a bermudai St Geoge kikötőbe. Az  út békésen telt, a  célbaérést mindössze a mintegy 2 csomóval szembejövő Golf áramlat késleltette. A  hajó remekül teljesített az új Selden árboccal és a dupla orrvitorlákkal, a Southamptonba érkező vadonatúj vitorláktól a sebesség további  javulására lehet számítani.

Egy jól sikerült próbaút után elégedett a kapitány.

img_5442-1.JPG

Öt nap  22 óra vitorlázás után ismét kikötőben.

img_5440.JPG

img_5439.JPG

img_5438_1.JPG

Betekintve a lakótérbe.

img_5443.JPG

 

img_5445.JPG

Az új Windpilot szélkormány, miután sikerült rájönni a trükkökre és finoman beállítani, jól tartotta az irányt. Nem értek igazán hozzá, sose használtam ilyet, csak az elméletet tudom, a lényege, hogy ellentétben a robotkormányokkal, melyek a beállított útvonalat tartják, a szélkormány a szélhez képest tartja az irányt a kormánykerék ( vagy kormányrúd) mozgatásával. Tehát  ha a kormányt és a vitorlákat egy adott célponthoz és a pillanatnyilag uralkodó szélirányhoz precízen beállította a kormányos, majd rábízza a kormányzást a Windpilotra, akkor a hajó mindig optimális sebességgel fog haladni. Ez így remekül hangzik, de ha közben a szél fordul ez azt jelenti majd, hogy a hajó optimális vitorlabeállítással és sebességgel fog haladni,  csak épp nem a kitűzött cél felé, netán épp TÁVOLODNI fog a kitűzött céltól. Ellentétben a robotkormánnyal, ami mindig a beállított cél felé fog kormányozni, csak ha közben a szél fordul nem az optimális sebességgel fog haladni, hanem esetleg sehogy, mert annyit fordult a szél, hogy a hajó lobogó vitorlákkal áll, vagy sodródik akármerre, miközben a robot "kétségbeesetten" tekergeti a kormányt. Szóval ahogy a róka mondta a Kishercegnek, "semmi se lehet tökéletes". Persze ez itt most csak egy kis elmélet, a robot amúgyis tilos ezen a versenyen, mert 50 éve még vitorlásra nem létezett.

 Tehát a szélkormány egy olyan, a hajó farára szerelt szerkezet, mely a szélkakasával (az alanti képen még nincs felszerelve) a szél, a vízbe merülő lapátjával pedig a hajó haladása keltette áramlás irányát érzékeli.

                Néhány kép a rendszerről. Itt még nincs készen minden.

img_5447_1.JPG

img_5449_1.JPG

Kötelek csigákon  továbbítják a kormánykerékhez a parancsot.

img_5459.JPG

img_5458_1.JPG

img_5457.JPG

Sok múlik a jó beállításon, mert ha sokat "cselleng" a hajó ( a csellengés MINDEN szabályzó automatikának egyik legfontosabb jellemzője) rosszabb a kormányzás hatásfoka. Mindenesetre ez a Winpilot  korszerűbb szerkezet, mint amit István az 1990-91-es Földkerülése során a Salammbôn használt.

Természetesen amint a Puffin megérkezett, lett Internetkapcsolat, azonnal beesett egy levél Jane Zhoutól aki a GGR  Admin & Finance Directora, ( aláírás Don McIntyre, a verseny rendezője) de milyen kellemes meglepetés, alig egy oldal (lenne kinyomtatva) és semmi fenyegető nincs benne, tényleg csak információk. Sőt (amit fejcsóválva olvastam és itt e blogban meg is morogtam pár résszel korábban) a rendezőség módosította a NOR 5.7-es pontját mely arra vonatkozott, hogy mindenki kap egy lepecsételt vízhatlan egyendobozt benne GPS-ekkel, hogyha csődöt mond a navigációs tudománya, versenyen kívül valahogy  hazataláljon, nos ez úgy módosult, hogy mindenki olyan ládát, dobozt, koffert visz magával amit akar, azt tesz bele amit akar, egy a lényeg, be kell mutatnia a tartalmat a rajt előtt és akkor lepecsételik, aztán a befutónál ( de lehet hogy bizonyos ellenőrzési pontoknál is) be kell mutatnia hogy a pecsét sértetlen. Nem mondom, hogy az én morgásom hallatszott el odáig, de valakinek úgylátszik ott is leesett a tantusz, hogy felnőtt emberek fognak itt versenyezni. 

Működik  a YB Email kommunikációs kapcsolat. Tehát lehet Email üzenetet küldeni és fogadni a Puffinra és a Puffinról. Természetesen ez a verseny alatt nem lesz lehetséges. Egy Emailt váltottam ezen az úton Istvánnal, de ha csak rendkívül nem indokolt nem fogom többet tenni, mert sem zavarni nem akarom feleslegesen, sem költséggel terhelni, ugyanis eltérően a megszokott Emailezéstől, itt minden kapott és küldött üzenetnek ára van, melyet a rendszer levon azonnal az István által kötelezően előre befizetett összegből.

Amit idáig megtudtam, amint végzett a kronométer beállításával, május 7.-én délelőtt elindult Anglia felé, immáron egyedül vitorlázva. A kötelező szükségvitorlázati tesztet valamikor az út során fogja elvégezni. 

Szóval navigáció ahogy 50 éve, papírtérkép és kronométer...bár a verseny még nem kezdődött el, tehát még szabad(na) műholddal navigálni, de István már szextánssal "edz" a versenyre.

img_5460.JPG

 A Puffin pozíciója továbbra is a  https://my.yb.tl/puffin37  weboldalon követhető. A napi két jelentés kezdetben meglehetősen jó sebességeket mutatott, de május 9.-én, magyar idő szerint 19:33-kor ezt írta " motort kellett indítanom, mert legyengült a szél". Csak ismételni tudom magam, fontos lenne minél előbb Southamptonba érnie, mert ott kell behajózni a versenyre vásárolt tartós élelmet, felpróbálni a vadonatúj vitorlákat, kiemelni a hajót egy utolsó szemlére és még a fene tudja mi derül ki addig amit muszáj csinálni, miközben június 11.-én már versenyértekezlet Falmouthban. És a rajtig már csak 51 nap van hátra.

 

Miután ezen a héten egyetlen adomány sem érkezett, befejezem a szokásos tarhálást, ha netán mégis valaki....akkor a korábbi részekben megtalálja ami ehhez kell.

A következő, GGR 2018 40. rész várhatóan május 17.-én jelenik meg.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr3613888488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.