Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 32.rész

2018. március 22. - A Tengerész

A hosszútávú futóversenyeken az utolsó kör megkezdésekor szoktak egy harangot megkongatni. Nos a Golden Globe Racing 3 éves  felkészülési "versenyében" megszólalt a képzeletbeli kolomp, 100 nap van hátra a rajtig. 

Amíg várok a legújabb hírekre, folytatom az ellenfelek bemutatását. A következő a sorban a francia Patrick Phelipon

patrick.png

65 éves, a  franci vitorlázók legendás egykori doyenjének,  Eric Tabarlynek, a   tanítványa, ott volt Tabarlyvel a "Pen Duick VI" fedélzetén az 1977-78-as  Whitbread Round of the World Race földkerülő versenyen . Azóta a legkülönbözőbb fajta hajókkal versenyez, kezdve a Mini, Negyed- és Féltonnás osztályhajóktól a 60 lábas ultrakönnyű hajókig. Jelenlegi hajója egy  Mallard 9m-es. A versenyre ő is egy Peter Ibold tervezte  Endurance 35-ös ketchet választott, ugyanazt mint az olasz és az orosz versenyző. A hajó neve ELBERETH, 2016 nyarát  a Földközi-tengeren ezen a hajón töltötte, mielőtt a hajó egy pisai műhelybe került felújításra. Ennyit találtam csak róla.patrick_phelipon_hajo_2.jpg

Azóta szemmel láthatóan elkészült.

patrick_phelipon_hajo.jpg

 Phelipon azt mondja a GGR-ről: "Jóideje szerettem volna körbevitorlázni a Földet, de mostanáig  nem  éreztem magam készen rá. Szeretem a hagyományos  jachtokat és erre a versenyre pont ilyet írtak elő. Nagyszerű az elejétől részt venni benne . A legnehezebb  a Déli-óceánon lesz, ahol már jártam  és tudom milyen  kemény ott a hajózás."

Szívesen bemutatnám hosszabban, több részlettel is, de gyakorlatilag semmit nem találok róla, a honlapjáról https://www.patrickphelipon.com/en/  azt a gyenge szóviccet fogom most elsütni, hogy összehasonlíthatatlanul "kopárabb" mint Istváné, semmi információt nem tartalmaz. Olasz nyelvű Fb oldala eseménytelenebb mint az enyém. Ezt az embert nem érdekli a nyilvánosság.patrick_phelipon_sose.jpg

Amit viszont fontosnak tart kiírni magára, azzal tökéletesen egyetértek, "Sose becsülj alá egy öreg embert!" "Ugorgyunk" hát,  ahogy Pósalaky úr mondá Nyilas Misinek a következő franciára.... 

AFENÉBE!!! Miközben e sorokat írom (március 21.-én), rákattintok a verseny honlapjára, hogy Philippe Péchéról találjak mesélni valót és látom, hogy Patrick Phelipon tegnap óta visszalépett. Hiába dolgoztam órákon keresztül amíg valami anyagot sikerült összekaparni, lefordítani, az egész felesleges volt. Hát ez nem volt szép tőle, legalább a holnapi lapzártát megvárhatta volna. És látom, hogy az előző részben ismertetett Nérée Cornuz is visszalépett. Fogynak az indulók, a végén még ott fogunk tartani, mint 50 évvel ezelőtt, hogy csak nyolcan rajtolnak el. Annyira megmérgesedtem, hogy egyelőre nem is folytatom az ellenfeleket, a pillanatnyi irka szerint még hat versenyző van állva akikről nem beszéltem, de inkább megvárom a jövő hetet, nincs kedvem még egyszer (vagy kétszer, háromszor) feleslegesen dolgozni. Mindenesetre akiről már írtam itt hagyom mementónak, ez a kemény verseny már az indulás előtt megtizedelte a mezőnyt (sőt inkább megharmadolta, mert bőven többen vannak a visszalépettek mint az egyelőre maradók).

Ezek után visszatérek Kopár Istvánra aki szerencsére nem lépett vissza és ahogy én látom nem is fog, még ha beleszakad is, amiben azért bízom, hogy nem fog bekövetkezni. Rövid Emailje mindenesetre egyáltalán nem "derűs hangú", ha írásra lehet ilyet mondani.

"Szia Vili, nagyon sok mindent kellene Veled megosztanom, hogy képbe kerüljél. erre sajnos  nincs időm. A rádió fontos dolog, de most vannak fontosabbak.

Az elektromos szakember sajnos nagyon elfoglalt, így mindent egymagam csinálok. Például  a szélgenerátor oszlopának beszerelése, a szélgenerátor összerakása 3 napomat vette igénybe. a múlt héten  újabb 3800 mérföldet autóztam, új otthonunkat próbáltam 1 éves távollétemre felkészíteni, miközben újabb verseny kellékeket szereztem be illetve elvárásoknak feleltem meg. Az időjárás sem kedvező, holnap újabb hóviharra számitunk. Talán a hóvihar alatt tudok bővebben írni. Köszönöm a türelmedet és megértésedet."

Csak halkan jegyzem meg, nagyon remélem, hogy ennyi fáradság nem lesz hiábavaló. Mert a szélgenerátorokról nagyon rossz véleményem van. Én ugyan még sose használtam ilyet, de az, hogy bármely kikötőben jár az ember ahol ilyenek állnak a hajókon póznákra kitűzve és alig lehet olyat látni ami egy irányba állna (tehát többé kevésbé "beállt" a csapágy amin elfordul), hogy egy csomóról már letört egy-egy lapát, hogy mind más sebességgel forog, van sok ami élénk szélben is csak áll, az nekem nagyon gyanús, hogy ezek nem igazán tengerálló cuccok. Tudjátok, van az a kategória mindenből  amit nem használatra, hanem eladásra gyártanak. Amúgy is sok baj van az "alternatív" energiaforrásokkal, miközben az ökofundamentalisták által megvezetett tömegek meg vannak győződve róla hogy  csak tele kell rakni a Földet szélkerekekkel meg, napelemekkel és akkor kukába mehetnek a szénhidrogénes meg az atomerőművek. Sajnos nem így van. Egyetlen igazán környezetbarát, jól szabályozható és gazdaságos villamos energiaforrást ismerek, az a vízerőmű, de hát  a filmforgatókönyv író, esszéista, természetfotós, keleti filozófia guruk  és egyéb komoly szakemberek megmagyarázták, hogy a vizeknek úgy kell folyniuk ahogy akarnak. Nekem például télen alig termelnek  a hajón a napelemeim, mert részint nem süt a nap, részint ha süt akkor is keveset és olyan lapos a beesési szöge a napsugaraknak, hogy a hatásfok tán még 10 % sincs, továbbá vagy zúzmarásak, vagy havasak a panelek. De ez OFF volt nézzük mi van még Istvánról!   Továbbra sem akarom nagyon kíváncsi kérdésekkel gyötörni ( rádió ügyben megtettem, fentebb olvasható a válasz), ami a fenti nekem írt, valamint a másoknak szóló, másolatban kapott levelezéséből tapinthatóan érzékelhető a hajszoltság. Ami ezekből kiderült.

1. Szándéka szerint a Puffinnal április 14-én indul útnak New York,  Oyster Bayből, szóval már egy egész hónap sincs hátra a maradék munkára a hajón. Pedig ezek még számosak. Nincs még egyáltalán mentőtutaja, az elektromos hálózat is hiányos és az élelem beszerzésben még egy lépést sem volt ideje tenni. ("hogy csak néhány dolgot említsek" írja a vitorla-szabójának https://www.facebook.com/sanderssails  szóló  levelében )

2. Az első úti cél  Bermuda lesz, ahova a team managerével, tehát "legénységgel"  hajózik, szóval egy kis kerülővel kel át Angliába, aminek két, főleg a biztonsággal indokolható oka van. Egyrészt a Puffin még nincs kipróbálva igazi nyílttengeri vitorlázás során, másodmagával vitorlázva kisebb a kockázat, másrészt, miután kísérője kiszáll Bermudán, onnan már egyedül vitorlázik Southamptonba,  ha gömbi főkörön ( gömbfelületen két pont közt a legrövidebb távolság) hajózik az Azori szigetek felé (mondjuk ez már csak az én spekulációm), jobb eséllyel kerüli el a télvégi észak-Atlanti viharokat. Nem hiányozna egy megtépázott hajóval érkezni a rajthoz. Ha minden jól megy az Angliába érkezés várhatóan május közepén lesz.

3. Miután nincs pénze még egy tartalék grószt (fővitorla) szabatni, a Puffin régi grószát viszi magával, amiből egy darabot le kell vágni, mivel az új árboc alacsonyabb. Az egyéb, még használható  régi vitorláit is átszabatja majd Angliában ( gondolom ezért is kell sietni, hogy legyen rá idő), sajnos a pénzhiány nyomasztó. Felmerült egy új, nagyméretű spinakker szükségessége.

4. István megírta mi a magyarázata annak amin az előző részben értetlenkedtem, hogy mért nem javasolják a mentőtutaj elhelyezését a cockpit elé, nos a tapasztalat szerint az árboc az esetek többségében hátrafelé szokott kidőlni és ilyenkor a tutaj sérülhet.

5. Időközben (ez a blog napról napra íródik) az angol cég megküldte az árajánlatot az expedíciók számára kifejlesztett tartós élelmiszerekre, 270 napra napi 1000 kcal,  4250 angol font plusz ÁFA . És ez becslésem szerint csak az egyharmad része annak, amit meg kéne ennie egy Földkerülő vitorlázónak naponta, hogy szinten maradjon a kondíciója.

6. Sarkalatos téma a rádióállomás. Erről így ír István " A rádió antennája az egyik hátramerevítő, amit kivettünk, hogy az alsó részét is szigeteljük. Ez még mindig nincs kész, ha elmegyek a hajótól akkor semmi sem történik, hiába fizetem a szakembert....Ma egész nap a szélgenerátor tartó oszlopának a felszerelésével foglalkoztam, egyedül minden sokkal több időt vesz igénybe..."

7. Ma (20.-a kedd) felhívott a Szatmári Flóri aki a rádió-tanácsadóm a következő témákban:

7.1 István rádiója tengeri frekvenciákon való forgalmazásra alkalmas gyári beállítás szerint. Ahhoz, hogy szárazföldi,  rádióamatőrökkel is tudjon kapcsolatot létesíteni, a rádió frekvenciatartományát bővíteni kell, ez valamiféle szakmunka amihez alighanem segítségre lehet szüksége. Úgy tűnik ebben a pillanatban, hogy nem hardveres beavatkozás, csak valamiféle beállítás, ez a probléma sürgősen kezelendő.

7.2 Korábban szó volt róla, hogy Flóri lesz István QSL managere, amiről akkor nem tudtam eszik e vagy isszák, de mostanra kikupálódtam. Szóval vannak a QSL lapok amik így néznek ki. https://www.google.hu/search?q=qsl+card&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiPip-2zvvZAhXLY1AKHUBmCKMQsAQIPA&biw=1365&bih=849 ezek a rádióamatőrnek a trófeák, olyanok mint vadásznak az agancsok a falon, ezzel bizonyítja, mikor kivel csinált bravúros rádió-összeköttetést. Ha létrejön egy kapcsolat akkor  a felek kitöltenek egy-egy ilyen lapot és elküldik egymásnak. Ez persze nem kötelező, tehát ha valakik Kiskunlacháza és Ráckeve közt rádióznak ( 6 km légvonalban)  aligha fognak ilyen lapokat küldözgetni egymásnak, de különleges esetekben, mint a mostani verseny is lesz, az minden rádióamatőr számára vonzerő, hogy egy Földkerülő hajóval kapcsolatba lépjen, pláne ha az pont a Föld túlsó felén van épen. Ennek a versenyző szempontjából reklámértéke van, minél többen keresik őt az éterben, annál biztosabb hogy nem "vész el" a szerettei, barátai, támogatói szeme elől, a QSL lap pedig ennek a dokumentációja. Miután István nem lesz abban a helyzetben, hogy kitöltse és eljuttassa ezeket a lapokat azoknak akikkel kapcsolatot létesített, ezt vállalta magára a Flóri.

8.István négy napja ezt írta: "bocsi, hogy nem adtam életjelt, de, szerencsére most valóban nem érek rá meghalni. A héten volt egy oda vissza vezetésem Floridába ( 3500 mérföld, 22 és 26 órás folyamatos vezetéssel egy U-Haul kisteherautóval, jóga ülésben a helyszűke miatt). 

                     (az a hosszú stángli az új spinakkerbum)img_5148.JPG

A jó hír, hogy már csak egy tanfolyamot kell végigcsinálnom ( jövő hét végén), és a papírmunka nagy része megvan." Ahogy említettem korábban többször is, amiben a mostani verseny sokkal nehezebb mint az 50 évvel ezelőtti volt, az a rettenetes mennyiségű adminisztráció és rengeteg extra költség, ami kizárólag a fokozott biztonság érdekében történik. Három  napja kaptam egy levélmásolatot amiben  a verseny rendezője még előírja egy kézi VHF rádiótelefon beszerzését amivel a hajózási frekvenciákon kívül a repülési csatornákon is lehet kommunikálni, ez csak 150 $.  Nehéz eldönteni mennyi ezekből az ami tényleg fontos és életmentő lehet (mert ha "úgy" nézem mindegyik) és melyik ami csak arra való, hogy baj esetén a verseny rendezője ne legyen hibáztatható, hogy nem tett meg mindent a versenyzők biztonságáért. (szóval ha meg "nem úgy" nézem, akkor olyan érzésem támad, különösen a költséges és sok időbe kerülő licencek megszerzése vonatkozásban, hogy azok leginkább "bőr papírok", mármint olyanok amikkel baj esetén a bőrét menti az aki előírta őket )

A verseny rendezősége folyamatosan talál ki újabb és újabb "kötelezőket" melyeket Emailben közöl, de annak ellenére hogy István New Yorkban küzd a Puffinn felkészítésével (ami nekem úgy rémlik, hogy egy aránylag elég komoly nagyváros, ha nem is annyira mint mondjuk Nyíregyháza), de 20 tmf-re  a Szabadság Szobortól Oyster Bayben,  miután az a legfontosabb hogy szállása a hajó közelében legyen, ez azzal jár, hogy nincs vezetékes Internetje, nincs nyomtatója és a mobil internet, akárcsak a mobiltelefon folyamatosan akadozik. Kifejezetten panaszos hangvételű Emailben fordult 20.-án a rendezőséghez, hogy most már szíveskedjenek végre összefoglalni, hogy mit is követelnek meg "biztonsági felszerelések" címszó alatt, mert annyi dolgot közöltek korábban egyesével csepegtetve, hogy miközben azzal van elfoglalva, hogy a  hajót felkészítse, állandóan jön még plusz valami újabb követelmény. (kezdem érteni mi is lehet a sok visszalépés mögött)

Például kiderülni látszik, hogy három (!!) darab Epirb bója is kötelező, egy a mentőtutajban, egy  a készenléti mentőcsomagban egy meg csak úgy a hajón valahol. ( Az Epirb bója egy olyan úszó, sötétben világító egység, ami vízbe esve automatikusan rádiójeleket ad a hajó hívójelével és a GPS pozíciójával. Korábban írtam, hogy Istvánnak három rádió hívójele is van, nos az amit Amerikában adtak neki az nem a rádióállomásra, nem is személy szerint rá, hanem  a Puffinra vonatkozik, ezt adja az Epirb bója is automatikusan ha vízbe esik.) Az Emailre adott válasz végre úgy tűnik, hogy tisztázza, hány füstgyertya,, rakéta, ejtőernyős  és kézi segélyhívó fáklya és egyéb firlefranc íratik elő a speciális versenyelőírások, plusz a feltaláltatott nemzetközi előírások (NOR, SOLAS) szerint.

9. Úgy tűnik a rendezőség nem ragaszkodik már a hatszemélyes mentőtutajhoz, beérik ezzel https://www.youtube.com/watch?v=ebYEDxgEEFA  a négyszemélyes sokkal kezelhetőbb, könnyebben tárolható darabbal.

10. További  jó hír az, hogy a verseny rajtjára tervezett 80000 fős  koncertet biztonsági okokból törölték.

11. Van még 19 db Kopár István második könyvéből.kihivas_i-ii.jpg Minden fillér számít, ezeket a könyveket 5000 Ft plusz 2600 Ft postaköltségért utánvéttel tértivevénnyel meg lehet rendelni. A könyvek Tordason vannak István feleségének édesanyjánánál ( tudom "anyós" de az olyan csúnya szó), tehát aki esetleg ott venné át személyesen, az a postaköltséget megspórolhatja. A vásárlási szándékot kérem a tordas@t-online.hu Email címre Kovács Sándornénak, azaz Rozikának jelezni!

Lapzártakor érkezett pár kép, majdnem azt mondtam megérkezett New Yorkba az az idő ami három napja volt nálunk, mert pont úgy néz ki mint amit az Amapola blogba befotóztam.img_5158.JPG

       Úgy tűnik Sándor, József, Benedek az Oyster Baybe se hozza zsákkal a meleget.

img_5152.JPG

img_2467.jpeg 

Kopár István hálásan köszöni valamennyi  támogatónak  a pénzadományokat. Ahogy sokszor elmondta ez nemcsak pénz, hanem erőt ad, erősíti a hitét, hogy nemcsak magáért küzd. Különösen szívmelengető hogy a forintátutalások szövegrészében legtöbben biztató, bátorító, lelkesítő szavakat is fűznek az adományhoz, hála érte.

Sajnos az adakozó kedv úgy tűnik fogyatkozóban van, sokakat érdekel ez a projekt, de zsebremenően már nem akarnak részt venni benne, ha mégis valaki meggondolná magát akkor megteheti   ITT  http://koparsailing.com/donate/  PayPal -on kleresztül dollárátutalással, vagy az alanti hazai számlára forintátutalással 

Számlatulajdonos:  BARTYIK VILMOS ISTVÁN

                                Budapest Bank

Számlaszám:       10103104-66444700-01003009

A "Közlemény" rovatba kéretik beírni " Kopár", valamint az adományozó nevét, amennyiben egyetért annak nyilvánosságra hozatalával! Az összeg ( ha csak külön nem kéri az adományozó) nem fog szerepelni sehol.

A támogatók listájának legfrissebb állása : 

Bartha Gábor,  Rozs Gergely,  Huoranszki Máté,  Orbán Péter,  Jankó György (többször),  Kuzsel Tamás,  Vadász László,  Dzsiki Ferenc,  Bartyik Vilmos,  Csikós László,  Antal Péter,  Radics Gyula, Steve Rakoczy & Liz (De hát azért mi tudjuk, hogy ők az Ausztráliában élő sikeres feltaláló mérnök, Rákóczy István és  felesége Szepessy Piroska  a pearthi egyem kutató professzora) Tóth Mihály, Szecskő Tamás,  Ángyás Orsolya,  Anonim 50 $,   De Chatel András,  Szendrey Józsefné,  Anonim 50 $,  Reisch Richárd, Kóka János,  Kocsis Csaba,  Csete András,  Anonim 20000Ft, Tóth Mihály (mégegyszer),  Méder István,  Méder Áron,  Poller Tamás,  Anonim 50$ ( mégegyszer),  Kiss Ádám, Cziffra Péter,  Giricz Zoltán,  Kerényi István,  dr Szini István, Rába Zoltán,  Geráth János,  Schöll Károly,  Bagdi Attila, Szendrey Józsefné (mégegyszer),  Kovács Krisztián,  Székely Zsolt,  Lakatos György,  Ujhelyi Gáspár,  Noll Adolf,  Gavallér István,  Juhász Tamás,  Ganz Danubius Trading Co. Ltd. (ahogy István írja a legrégibb és legbefolyásosabb  cég, mely 1989 óta támogatja tengeri vállalkozásait ),  Galántai Nándor,  Vankó Bence, Varró István,  Kurucz Péter (és a gyerekek születési sorrendben, Kata, Norbi, Balázs, Gergő és Árpi),  Egri Zoltán,  Koncz Ákos,  Zimányi András

 

A következő, GGR 2018 33. rész várhatóan március 29.-én jelenik meg.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr9813749480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2018.03.22. 08:31:45

Olvasva ezt az egész adminisztratív bohóckodást, azt gondolom Moitessier nem az út háromnegyedénél hagyta volna a fenébe az egészet, hanem már az elején.
Vicces, hogy kamerából még VHS sem lehet, de EPIRB meg legyen HÁROM...:DDD
NEm arról volt szó, hogy az 1968-as feltételek szerint megy az egész verseny?!?!?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.03.22. 08:40:04

@whale: De arról, csakhogy a biztonsági előírásokból nem lehet engedni, még így is balhé volt a francia vitorlás szövetséggel, mert 2 db mentőtutajt akartak előírni. Amúgy van benne komoly ráció, azóta sokat változtak a világtengerek, sokszorosára nőtt a kereskedelmi hajóforgalom, tehát annak a valószínűsége, hogy egy óriás konténerszállító amit robot vezet és az egyetlen őrtiszt meg bízva a műszerekben a neten chatel, legázol egy kis hajót, a sokszorosa az 50 évvel ezelőttinek. Ahogy a Schopper Tibi fogalmazott, olyan mintha szekérrel menne valaki az autópályán, mert 50 éve azzal járt arrafelé.

ostvan1 2018.03.22. 18:36:45

Aki pénzzel támogatná Istvánt, annak elmondom, hogy a Batyik-számlára feladott pénz szépen célbaért, szóval nem kamu, nem lehúzás. Segítsétek Ti is ezt a versenyt, versenyzőt, hiszen MAGYAR.

whale 2018.03.23. 08:28:51

@A Tengerész: Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja?:) Szóval fontos dolog a biztonság, de mondjuk félúton Tasmania felé nem teljesen mindegy, hogy egy vagy három EPIRB csipog a vízben?!?!?
Arról nem beszélve, hogy ha három csipog, amik elsodródnak egymástól nyilván, akár több száz tmf-re, akkor a "mentőegység" -már ha jár arra valaki éppen- melyik felé induljon?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.03.23. 08:31:57

@whale: A 3 db Epirb bója alighanem a nadrágszíj és a nadrágtartó együttes alkalmazásának bővített változata.

sekli 2018.03.23. 21:52:25

Érdeklődnék, hogy tervbe van-e szervezett utazás a rajtra, akár az angol vagy francia földre?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.03.23. 22:31:57

@jocsomi: Sajnos fogalmam sincs. Ha jól emlékszem ezt a a Horvátha Csaba vetette fel a tavalyi, az MVSZ előadótermében tartott találkozón, de Csaba azóta se jelezte, se nálam, se az általam ismert fórumok valamelyikén, de még a saját Fb oldalán se, hogy valamit is szervezet volna e tárgyban.
süti beállítások módosítása