Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 28.rész

2018. február 22. - A Tengerész

A hajóra felkerült a rajtszám

img_4994.JPG

  és a neve. ( nekem nagyon tetszik, már sokkal jobb mint e fejezet végén bemutatott favorit MATMUT)

img_4990.JPG

Kevés egyéb új hírem van erre a hétre. Kopár Istvánt elborították az adminisztratív teendők. A verseny rendezője, mint már egy korábbi részben is jeleztem, keményen felszólította a résztvevőket beszámolók, jelentések és promóciós anyagok határidőre való benyújtására. A  határidő február 28.-a. Pár napja újabb ultimátumot kaptak a kormányosok, aki lekési a határidőt az 1500 € büntetést köteles fizetni. Aki március 7.-éig se adja be a kötelezőket, az újabb 1500 € büntetést kap. Kemény feltételek, de hát nagy a teher lehet a rendezőn is, Don McIntyre jelentős kötelezettségeket vállalhatott a média, a verseny beszállítói, a versenyzői falu építői felé, nyilván tart tőle, ha  nem kapja meg  az anyagokat, nem lesz mit mutogatnia amikor a résztvevőkről kérdezik. Lehet hogy éppen e drákói szigor hatására, múlt héten újabb versenyző dobta be a törölközőt, a jelentkezők legfiatalabbja a 29 éves, Amerikai Egyesült Államok-beli Roy Butler Hubbard lépett vissza a versenytől. Így a 30 fő indulóra maximált keret, mely kezdetben nemhogy betelt, de számosan várakoztak, hogy felkerülhessenek, 21-re olvadt. És még nincs itt a rajt, az 128 nap múlva lesz.

Pár napja bonyolult Emailt kapott ismét valamennyi indulni szándékozó, melynek tárgya  a hajókra telepített médiaeszközök, illetve úgy tűnik érinti a versenyzők által használható egyéni képrögzítőket is, de a nehéz angol nyelvű szöveg annyira speciális és a korábbi ismeretekre ( melyekkel én nem rendelkezem) épített, hogy Istvántól kértem segítséget, aki azt válaszolta, hogy  "a szöveg valóban nagyon tömény , nemcsak nyelvileg , de tartalmában is, majd jelentkezem..." ha lapzártáig megérkezik beszerkesztem e fejezetbe. Meg kell őt érteni, rengeteg a dolga, nem akarom túl sokat szekírozni. Nélkülem is elég hajszolt, egyik válaszlevelét, melyben azt említi, hogy a Puffinra nincs is ideje, mert annyira leköti a 2 x 1500 €-val fenyegetett határidők teljesítése, angolul kezdte írni és csak a második mondatnál vette észre, hogy nem magyarul ír.

Egy csomó "kötelező" van aminek semmi köze a hajó felkészítéséhez. Egy ilyenről így ír István e hó 15.-i levelében:

"Jövő csütörtökon megyek vizsgázni a tengeri rádiókezelői jogosítványért, amelyet sajnos hagytam lejárni 2007-ben és március 24-25 Annapolisban ( Naval Academy) a kötelező "Biztonság a tengeren" 2 napos kurzusra ( $320 + rezsi)....  a GGR követeli ezeket a papírokat nem az USA....ez az egyetlen ország, ahol bármilyen hajót vezethetsz engedély nélkül, ha azt nem kereskedelmi célból teszed.."

Ha már a rádiónál tartunk,  ez sem olyan egyszerű dolog. És nemcsak beépítés szempontjából, ahogy korábban írtam, "ez nem olyan mint egy otthoni készülék, hogy csak úgy odatesszük a nachkasztlira", de a helyzet még ennél is bonyolultabb. Németh Tibor aki  reményeink szerint a hazai rádiókapcsolat-tartó lesz  erről így ír:

" Ami nagyon fontos lenne, hogy egy rádiós szakember átnézze a berendezést, sőt kipróbálja a START-nál. "  

Ehhez én annyit tettem hozzá, hogy a start az már késő, még mielőtt elindul New Yorkból a rádiókapcsolatnak működni kell, mert akkor az Atlanti-óceánon való átkelés során lehetne tesztelni. Ha közvetlen a start előtt  jön ki bármi probléma akkor az már késő.  Úgyis egészen biztosan lesz ami akkor fog kiderülni, pedig az lenne az ideális, ha legalább egy hét állna rendelkezésre a három éves felkészülés utáni lenyugvásra. Egy hét amikor semmi más dolog nincs mint csevegni a riporterekkel, koktélokat iszogatni és  búcsúzkodni a családtól. Egy közönséges balatoni verseny előtt is szüksége van a kormányosnak lenyugvásra. Az eredményes versenyzők tudják ezt, a győztesek ritkán kerülnek ki azok közül, akik a rajt előtt 10 perccel még reggeliznek. 

Szóval rádióállomás, tehát  még a szakszerű beépítés is kevés. Nem akarok hülyeségeket beszélni, de a készüléket az antennával hangoló egységgel valahogy optimalizálni kell a helyi körülményekre. Éppen azért, mert nem értek ehhez a szakmához, bevontam segítőnek Szatmári Flórián ( HA5SEA ) rádióamatőr barátomat, akire rásóztam ennek a komplex feladatnak a koordinálását, mert még a kérdezéshez sincs elegendő tudásom. Flóri ezt elvállalta, köszönet érte.

István Emailjeit automatikusan kapom másolatban, így van nagyjából rálátásom a pillanatnyi elfoglaltságára. Sorozatos nehézségek, kisebbfajta drámák  sorozatban. Egy kedves felajánló alighasznált VHF-et ( "Very High Frequency", azaz URH, rövid hatótávolságú rádiótelefon, ezzel tartják a hajók a tengeren a rádiókapcsolatot egymással, vagy a parttal) kínál, de tisztázandó, hogy a remek ajándék nem tartalmaz e GPS-t, mert ugye a versenyszabályok értelmében ilyen nem lehet a hajón. Márpedig az újabb készülékekben mind van GPS helymeghatározó.

Komoly levélváltás után egy kedvező mentőtutaj árajánlatot vissza kellett utasítson, mert a verseny rendezője csak meghatározott gyártó meghatározott típusát engedélyezi.

Csak azért nem mondom, hogy papír papír hátán, mert minden Emailben megy, de ugyanolyan fárasztó.

Rengeteg a beszereznivaló, itt van például egy kardinális kérdés a vitorlák. Rákérdeztem, de még nem jött válasz, annyit lehet tudni, hogy Angliában szabják ( vagy fogják szabni) a vitorlákat, de hogy hányat és milyeneket, meg hogy mivel fog odáig áthajózni az Atlantin, hogy hogy lesz ott idő kipróbálni mindet, még nem tudni, ahogy azt se hogy mennyit vesz ki a kasszából, de ahogy mostanában röpködnek az ezerdolláros tételek, semmi jót nem jósolok.

Ennyi az eheti híradó, most folytatom a soron következő versenytárs bemutatását. Ő a francia

                                                 Jean-Luc van den Heede

jean-luc-van-den-heede_5647.jpg

 Nos ő a verseny vitathatatlan favoritja. Neve annyira ismert, hogy csak VDH-nak, szóval nevének kezdőbetűivel emlegetik, mint anno ifjúkorom francia szexbálvány színésznőjét BB-t.

bridgitte_bardot_2.jpg

( fiataloknak Brigitte Bardot) VDH a francia szólóvitorlázók atyja és nemcsak a kora miatt. (még nálam is öregebb, igaz csak 37 nappal, pedig mennyi haja van, nekem meg szinte semmi)  idén június 8.-án lesz 73 éves, ő a verseny legidősebb résztvevője. Ötször kerülte meg egyedül vitorlázva a Földet, ebből egyszer nyugat felé, tehát a szokásossal ellenkező irányba, az uralkodó szelekkel és áramlatokkal szemben hajózva. Ezen az útvonalon a  sebességi rekordot is ő tartja melyet még  többfős legénységgel vitorlázó hajókkal sem sikerült megdönteni. De a másik négy szóló Földkerülő verseny során ( 1986 BOC Challenge Around Alone Race,  1990 Vendee Globe Race, 1993 Vendee Globe,  1995 BOC Challenge Around Alone Race ) is dobogós, második, harmadik helyeken végzett. Egyszer már visszavonult a világversenyektől, de úgy látszik ennek a kihívásnak nem tudott ellenállni. 17 éves kora óta vitorlázik, eredeti foglalkozása matematika tanár, de 1989-től már csak vitorlázással foglalkozik. Míg a többi versenyző előéletéről többé kevésbé nehéz volt anyagot találni az Interneten, ez VDH-ról nem mondható el. Honlapján ( http://www.vdh.fr/) rengeteg írás, kép, videó látható róla, lehet barangolni aki kíváncsi a nagy ellenfélre. Számtalan interjút készítettek vele, hogyan készül fel és mik az elképzelései, sok más mellett azt nyilatkozta, hogy ez a verseny  a  korszerű navigációs eszközök és parti támogatás hiánya, valamint a régi típusú "long kieles"  hajó, miatt sokkal nehezebb lesz mint a Vendée Globe, vagy bármely más modern Földkerülő verseny. ( erről már beszéltem sokat és ha eljutok odáig, egy fejezetben részletezni is fogom azokat a különbségeket, hogy mennyiben is másabb ezekkel a hajókkal a vitorlázás, mint a korszerű "rohanógépekkel")

A versenyre 2015-ben megvásárolt egy ugyanolyan Rustler 36-ot, mint amilyennel rajta kívül még hatan versenyeznek majd. Ez a leghosszabb  ( tehát matematikailag a leggyorsabb) hajó amit a versenykiírás megenged. Néhány hónapot vitorlázott vele az Atlanti-óceánon, hogy kiismerje a hajó sajátosságait, majd "honi kikötőjébe" Les Sables-d’Olonne-ba (igen ahonnan  a verseny is rajtol) hajózott vele, ahol a hajót teljesen felújította. Természetesen az irigység beszél belőlem, ezen a filmen 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=134&v=qbntFATiq8g

látszik, hogy alighanem sokkal kevesebb gondja volt vele mint Kopár Istvánnak a Puffin felújításával. Sok segítőt látok, mindössze 6 hónap alatt lett készen a hajóval, és támogatója a legnagyobb francia biztosítótársaság a MATMUT ( melyről a hajót is elnevezte),  mely bizonyára megoldotta a felmerülő pénzügyi problémákat is.

vandeheede-boat.jpg

Tehát jegyezzük meg jól, ő a legnagyobb ellenfél  Jean-Luc van den Heede, aki felé minden irányból lejt a pálya, hazai a rajt, nyugodtan nevezhetjük a legtapasztaltabb résztvevőnek és a felkészülése  során nem kellett semmiben kompromisszumokat kötnie.

Végezetül a sajnos elmaradhatatlan támogatásgyűjtés. Mint gyakran említettem, nagyon kell a pénz, mert jelentős summákat kell Istvánnak kifizetnie az utolsó beszerzésekre. A "sok kicsi sokra megy " elv egyelőre sajnos nem működik, mert hiányzik a "sok" belőle, szóval aki nemcsak szenvtelen külső szemlélője akar lenni a kalandnak, hanem valamelyest résztvevője is, az Kopár Istvánt kétféle módon támogathatja. Vagy ITT  http://koparsailing.com/donate/ PayPal -on kleresztül dollárátutalással, vagy az alanti hazai számlára forintátutalással itt

Számlatulajdonos:  BARTYIK VILMOS ISTVÁN

                                Budapest Bank

Számlaszám:       10103104-66444700-01003009

A "Közlemény" rovatba kéretik beírni " Kopár", valamint az adományozó nevét, amennyiben egyetért annak nyilvánosságra hozatalával! Az összeg ( ha csak külön nem kéri az adományozó) nem fog szerepelni sehol.

A támogatók listájának mai állása : 

Bartha Gábor,  Rozs Gergely,  Huoranszki Máté,  Orbán Péter,  Jankó György (többször),  Kuzsel Tamás,  Vadász László,  Dzsiki Ferenc,  Bartyik Vilmos,  Csikós László,  Antal Péter,  Radics Gyula, Steve Rakoczy & Liz (De hát azért mi tudjuk, hogy ők az Ausztráliában élő sikeres feltaláló mérnök, Rákóczy István és  felesége Szepessy Piroska  a pearthi egyem kutató professzora) Tóth Mihály, Szecskő Tamás,  Ángyás Orsolya,  Anonim 50 $,   De Chatel András,  Szendrey Józsefné,  Anonim 50 $,  Reisch Richárd, Kóka János,  Kocsis Csaba,  Csete András,  Anonim 20000Ft, Tóth Mihály (mégegyszer),  Méder István,  Méder Áron,  Poller Tamás,  Anonim 50$ ( mégegyszer),  Kiss Ádám, Cziffra Péter,  Giricz Zoltán,  Kerényi István,  dr Szini István, Rába Zoltán,  Geráth János,  Schöll Károly,  Bagdi Attila, Szendrey Józsefné (mégegyszer),  Kovács Krisztián,  Székely Zsolt,  Lakatos György,  Ujhelyi Gáspár,  Noll Adolf,  Gavallér István,  Juhász Tamás,  Ganz Danubius Trading Co. Ltd. (ahogy István írja a legrégibb  cég, mely 1989 óta támogatja tengeri vállalkozásait ),  Galántai Nándor

Ha szabad kérnem, az anonimitásnak természetesen nincs akadálya, de ne titkolja senki a nevét, ha csak nincs rá nyomós indoka! ( mondjuk olyan hatalmas összeget küld, hogy fél, rázuhan az adóhatóság)  Egyrészt példát mutat a vállalt névvel, másrészt megkímél engem és Istvánt az odafigyeléstől, hogy amikor bejön egy összeg akkor evidenciában kell tartani, hogy "Jaj, akkor névvel vagy név nélkül közlendő?". Nekem egyszer sikerült is publikálni valaki nevét aki nem akarta, utólag kellett leszedi, szóval van nekünk elég nyűgünk enélkül is. Én a forintadományoknál le is egyszerűsítettem úgy, hogy aki nem kéri külön a névtelenséget, azt kirakom névvel. De István nálam disztingváltabb úriember, ő nem tesz ilyet, ő igyekszik odafigyelni, ami nem könnyű ebben a zaklatott időszakában.

A következő, GGR 2018 29. fejezet várhatóan március 1.-én jelenik meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr4713673972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása