Don Casey egyik könyvében van egy fejezet, mely következő címet viseli: "Az öreg hajó", Ez volt a bibliám  a Puffin újjáépítése során. Sajnos valamilyen okból kimaradt belőle a csövek cseréjének nehézkes volta.  Ezek nehéz, merev, erősítettfalú csövek, melyek végigkígyóznak a régifajta hosszúkieles hajó padlódeszkái alatt és a hajó beépített bútorzatának előre kivágott nyílásain. Feltehetőleg  ezt a munkát legalább két emberre szabták. nos, én egyedül maradtam rá,  szóval az a verseny még el se kezdődött de már kettesben vagyunk a hajóval.

tug-of-war-1-_-i-attached-a-messenger-feeder-hose-to-the-replacement-hose-to-drag-it-through-in-the-tight-places.jpg

Egy behúzómadzagot erősítettem a csere-csőhöz és azzal húztam át azt a szűk helyeken.

tug-of-war-2-created-a-temporary-purchase-to-increase-the-pulling-force.jpg

                              Egy trükk a húzóerő terelésére.

tug-of-war-3_-finally-it-comes-through-using-my-leg-to-activate-the-purchase-and-my-hands-to-feed-the-hose-in-the-bilge.jpg

A lábammal a füles anyán átvezetett madzagot húztam, a kezemmel pedig a csövet etettem a fenékárok nyílásain, és végül a helyére is ment. (Amikor a hajómat építettem rengeteg ilyen feladatom volt, csövekkel, kábelekkel, vezetékekkel. Én azt találtam ki, hogy pl. a hajó orrába menő, a horgonycsörlőt tápláló vastag merev vezeték végére rákötöttem egy gumikötelet, áthúztam a hajó farában lévő gépházból ahonnan  a kábel indult a starter akkuktól  a közbenső nyílásokon át, megfeszítettem mint egy expandert, aztán  a   gépházból "etettem" a kábelt. Amikor elfogyott a húzóerő újrafeszítettem. Csak azért írtam le ide, hátha a módszer valakinek hasznára válik. Nagyon praktikus, bár persze sokat kell miatta ki-be, előre-hátra mászkálni. ( általában négykézláb, vagy hason csúszva)

Amikor a 1,5 hüvelykes (belső átmérő) Trident és Shield hajóra minősített csövekkel birkóztam, hogy a helyükre gyömöszöljem azokat, gyakran eszembe jutott Laokoónnak, a trójai papnak a szobra, akit a fiaival együtt két tengeri kígyó ölt meg, miután figyelmeztette a trójaiakat a faló veszélyes voltára. Apropó! Irigylem annak az ismeretlen  nagy művésznek a tehetségét, aki képes volt remekművében kifejezni, a szörnyekkel szemben, elsősorban a fiai életéért küzdő apa agóniáját.


the-engine-room-is-the-easy-part-of-puffins-plumbing-due-to-the-easy-access-to-push-and-pull.jpg

A gépház aránylag kellemes helye lehetne  a csőszerelésnek, mert  minden vég egy helyen van, nem kell hosszúkat bújtatni, viszont  itt a szűk hely miatt keserves  a munka. ( megint csak a saját hasonló körülmények közt végzett munkámra gondoltam e sorokat szerkesztve, akkor gyerekkorom szerencsétlen hadirokkantjai jutottak eszembe, akik mindkét lábukat elvesztették és combcsonkjukon egyensúlyozva, kezükkel  "járva" közlekedtek, na nekik lett volna ideális munkahely a gépház, ahol a lábaknak gyakorlatilag egyáltalán nincs hely.)

img_3561.jpg

                                            Itt jobban látszik a gépház..

Csöveim az Amazonas folyam anakondáihoz hasonlóan viselkedtek, a velük való küzdelem során gyakran használtam erős kifejezéseket, szerencsére többnyire magyar nyelven, így kevesebb megrökönyödést okozva környezetemnek. Mi célt is szolgálnak a Puffin-on a különféle csövek? A legfontosabb és a legkritikusabb részek természetesen a fenékcsapokhoz való csatlakozások. A hajótest minden megerősítése hiábavaló, ha az azon átmenő szerelvények és az összekötő csővezetékek utat adnak a tengervíznek. És most még több csővel rendelkezem mint korábban, amióta megkettőztem a cockpit vízkiürítőinek a számát.

img_3599.jpg

     Egyes csöveknek a bilge legmélyén kell végződniük. (a  "bilge", az magyarul fenékárok, szóval a hajóbelső padló alatti tere, a magyar hobbi/sporthajózás nyelvében megmaradt németből "bilgének".)

img_3601.jpg

                                Másik hozzáférési hely a konyha alatti részen.

Sok lehetőség sajnos nincs a spórolásra, ugyanis az USCG (USA Parti Őrség) által jóváhagyott  csövek és azok szerelvényei drágák. És ahogy korábban annyiszor, most is rengeteg időt vesztegettem el  az olyan jól ismert gyártókkal, mint pl. a Trident Marine-nel való kapcsolatfelvételre. Még csak válaszra se méltattak. A Jamestown Distributors és a Lewis Marine adott pár lélegzetvételnyi könnyebbséget, de még mindig rengeteg pénz kell a többi szükséges csővezetéki elemhez, szivattyúk és javítókészletek, az SS Marine tömlőszorító bilincsek, csatlakozók, adapterek és könyökidomok, stb. beszerzéséhez. Csak magának a motornak szüksége van többféle csőre, tengervíz szűrőkre, légbeszívó szelepekre, kipufogógáz elvezető csövekre, gázolaj hozzá- és elvezető csövekre, plusz levegőellátás.... ….  gyorsan elfogy egy 50 láb hosszúságú tekercs.

cleaning-the-built-in-freshwater-tank.jpg

                          A beépített édesviztank átmosása a tisztítónyíláson keresztül.

new-trouble-maker.jpg

Az új bajkeverő ennek a tisztítónyílásnak a zárófedele, ami nem tömít rendesen, mert a menete eltorzul a három évtized alatt.

the-new-rubber-seal-does-not-help-to-stop-the-leak.jpg

                      Sajnos a tömítőgumi csere nem oldotta meg a szivárgást.

radical-solutian-5200-locked-forever.jpg

A radikális megoldást a "3M" 5200-as  kódjelű anyagával végrehajtott tömítés jelentette, mely sajnos örökre lezárta a nyílást.

Két édesvíztankom van, ami kétszer annyi csőnek a behúzását és bekötését jelenti. A közel egy éves megállás nélküli verseny alatti édesvízzel való takarékoskodás érdekében, kénytelem voltam egy testreszabott tengervíz rendszert alkotni. Tengervizet vezettem a WC öblítőbe, a konyhai mosogatóba és a cockpitba, a trópusi zuhanyozásokra, illetve, hogy egy véres halfogás után legyen mivel leöblíteni magam. Létfontosságú a szerelvények és berendezések felszerelésénél a megfelelő sorrend, nehogy csapdába ejtsük saját magunkat.


the-new-fuel-tank-is-also-garys-product.jpg

                  Az új üzemanyagtank ugyancsak Gary alkotása.

just-like-the-added-freshwater-tank.jpg

                              Akárcsak a pót-édesvíztank.


bedding-of-the-replacement-fuel-tank.jpg

                            Az új üzemanyagtartály ágyazata....

securing-the-fuel-tank.jpg

                    ....és rögzítése.


perfect-match-luckily.jpg

                   Az új édesvíz póttank tökéletesen belepasszol a korábbi fekáliatank helyére.

the-whitlock-rudder-stock-arm-got-installed-after-gary-fixed-it.jpg

A korábban összegányolt Whitlock kormány prímán működik, miután Gary átalakította a kormánytengely karját (lásd a 10. részt).

prep-the-new-mast-base-is-a-little-break-from-plumbing.jpg

Az új Selden  árboctalp felszerelése némi kikapcsolódást jelent a csőszerelés borzalmai után.

 Vizes rendszer nem létezik szivárgások nélkül. Szinte az összes lábbal működtetett szivattyút fel kellett újítanom, ki kellett cserélnem a WC-ben és a mosogató lefolyóban az összes tömítést, de a legnagyobb tömítetlenség éppenhogy eltávolított a Puffintól, merthogy az a floridai házunk nagy beázása volt. A tető amúgy egyáltalán nem öreg és az elmúlt pár évben jelentős mennyiségű pénzt is költöttünk a foltozgatásra, de a tetőfedő nyilvánvalóan kontár volt. A legutóbbi floridai özönvízszerű eső új tetőhéjalás tervbevételére kényszerített bennünket. Nos EZ biztosan nem szerepelt a terveim közt. Hogy is mondta Churchill? " Ha átkelsz a poklon, ne állj meg útközben!"

Folytatása következik.